I veckan slog börsnoterade Swedolkedjan upp porten på sin 23:e butik i Sverige. Att butiken har en uppsjö konkurrenter i sin direkta närhet och runt om i Linköping, är inget som avskräcker butikschef Michael Larsson.
Swedol riktar in sig på professionella kunder, lantbrukare, hantverkare och yrkesgrupper inom bygg- och industrisektorn. Men även "lekamannaproffs" styr sina steg till Swedol då det inte är den absolut billigaste prislappen som är målet.
Det som säljs är el och elektronik, verktyg, yrkeskläder och skyddsutrustning, fordonstillbehör och förbrukningsvaror. Inom kort kommer butiken i Linköping också att fungera som återförsäljare och serviceverkstad till Jonsered, det vill säga gräsklippare, åkgräsklippare, motorsågar och liknande utemaskiner.
Swedol erbjuder i sin postorderkatalog cirka 23 000 artiklar. I Tornbybutiken som är 2-500 kvadratmeter stor finns inledningsvis upp till 16 000 av katalogutbudet. Enligt butikschefen profilerar sig varje butik efter den faktiska efterfrågan i varje stad.
Konkurrensen från de många hemfixaralternativen i Tornby är inget som oroar:
- Vi ligger på en högre kvalitetsnivå och det vet hantverkarna. Visst tangerar vårt sortiment andra butikers sortiment men vi är en stor kedja och kan göra stora inköp så våra priser är ofta attraktiva för den som kan jämföra likvärdiga maskiner och verktyg, säger Michael Larsson.
Genom sin postorderförsäljning vet Swedol sedan tidigare att man har en trogen kundkrets i Linköpingsregionen.