Äntligen fick Lena, 8, se havet

I flera år har åttaåriga Lena Barakat suttit hemma i Linköping och längtat.

Foto: Anders Linden

LINKÖPING2015-05-26 10:02

Nu har hennes möte med havet blivit kampanjfilm för säkerhet. I dag har försäkringsbolaget Trygg Hansa premiär för sin nya kampanj "Vi som aldrig mött havet", för att väcka uppmärksamhet kring sina 80 000 utplacerade livbojar och hur man använder dem. Till kampanjen släpps flera kortfilmer, där tittarna får följa med tre personer i sitt första riktiga möte med havet. En av dem är åttaåriga Lena Barakat från Linköping.

– När jag var liten såg jag havet, men det var för längesen, säger hon till Corren.

I en av filmerna får man följa Lenas intresse för havet, och hur hon får utlopp för det genom sin Ipad.

– Jag tittar på filmer och bilder, och ibland sånger. Det finns en sång som heter "Ta mig till havet", den brukar jag lyssna på, säger hon.

Sen får vi se när du får komma till havet. Hur var det?

– Det var kul. Underbart. Stranden och havet var jättefina.

Inför kampanjen har Trygg Hansa låtit göra en undersökning, som bland annat visar att 80 procent av de tillfrågade vet hur man använder en livboj, och att två procent räddat en annan människa med hjälp av en livboj. En av filmerna i kampanjen går också ut på att Lena Barakat tillsammans med en livräddare visar hur livbojen fungerar.

– Det var kul. Jag lärde mig nya saker. Att man måste ta bort en sak och sen trampa på den, gunga och sen kastar man ut den, säger hon.

Från och med i dag kan alla se filmerna. Hur känns det?

– Pirrigt. Men bra. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om