I våras fick Arenabolaget i Linköping sitt nya uppdrag. I stället för att bara fokusera på att fylla Saab Arena och Konsert & kongress har man nu ett helhetsansvar för event i hela kommunen, och ett nytt ambitiöst mål: att Linköping ska vara Sveriges tredje största evenemangsstad 2030.
– Nu ska man lyfta hela stan oavsett vilken aktör som äger platsen. Det är ett bredare uppdrag, säger kommunalrådet Jakob Björneke (S).
Arenabolaget organiserar nu om sig för att möta det nya uppdraget, och går helt samman med turistbolaget Visit Linköping, som redan huserar under Arenabolaget. Som en del i detta föreslås ett namnbyte till Visit Linköping & Co.
– Om man nu ska jobba med att lyfta hela stan är det logiskt att man kallar sig för något som leder tanken i rätt riktning, och Visit Linköping är ett starkare varumärke än Arenabolaget. Det förklarar bättre vad det handlar om, säger Jakob Björneke.
Bolaget ska bli mer effektivt. Det brukar kunna vara en omskrivning för att spara pengar. Är det så?
– Tvärtom. Vi har en högre ambition nu och ska satsa ytterligare. Men syftet är att dra in mer skattepengar till Linköping genom fler hotellbesök och liknande.
Jakob Björneke hoppas att namnbytet ska kunna klubbas på kommande kommunfullmäktigesammanträde. Oppositionsrådet Christian Gustavsson (M) kritiserade på onsdagen kommunen för att gå ut med namnbytet innan ärendet ens var utskickat till övriga politiker och med fortfarande oklar kostnad.
– Christian fick kostnaden presenterad för sig i går på ett möte. Men han har ju mycket synpunkter på olika processer efter valet. Det verkar vara något han fokuserar mycket på, säger Jakob Björneke.