Över skogarna vid Bjärka Säby söder om Linköping sprider sig djupa, mässande klanger som bildar en dämpad fond mot omgivningens rimfrostomslutna stillhet.
Det är Stora Rängens is som sjunger.
Isen ojar sig under tyngden av omkring 50 skridskoåkare från Linköpings långfärdsskridskoklubb.
När åkarna kommer närmare förändras sången. Skarpa ljud från skenor som rispar isens glatta yta skär igenom den dova klangen.
Längst fram åker ledaren Ulf Helmersson.
- Tonläget blir högre ju tunnare isen är. När den är omkring en decimeter så slutar den sjunga. Ljudet nu tyder på att isen inte är så tjock. Vi åker med stor försiktighet, säger han.
En bit därifrån har Morgan Filipsson tagit en paus.
För honom krävs två rejäla hugg med piken för att tränga igenom isen.
- Här är det nog nästan en decimeter tjockt. Men där borta är det betydligt tunnare, kanske bara några centimeter, säger han och pekar mot en vassrugge lite längre in mot land.
Klockan har precis passerat 12 denna kyliga tisdag och Linköpings långfärdsskridskoklubb har tre grupper ute på Rängens is.
Ulf och Morgans klunga har just rastat på bryggorna vid Svartmåla. På morgonen har de avverkat 25 kilometer. Innan dagen är slut kommer de ha åkt nästan lika mycket till.
- Det är jättekul att det äntligen blivit så här fina isar, säger skrinnaren Martin Magnuson.
Och skridskoentusiasterna kommer förmodligen bli än gladare under nyårshelgen. Väderförhållandena väntas bli ultimata för isläggningen.
- Det kommer bli kallt och nederbördsfritt. Det är precis det vi vill ha, säger Mats Persson, färdledaransvarig i långfärdsskridskoklubben.
Bra isar täcker redan stora delar av Göta kanal, som ofta fryser tidigt. Även sjöarna Tåkern och Stråken är relativt säkra.
Roxens is är än så länge för tunn för skridskoåkning.
Under de närmaste dagarna kommer troligtvis många sjöar i Linköpingstrakten att bli farbara, och skridskoklubben manar till försiktighet.
- Det händer ibland att människor åker efter oss utan utrustning för att de tror att det är säkert i våra spår. Men så behöver det inte alls vara. Man måste alltid tänka själv, säger Morgan Filipsson.
Den som vill åka säkert måste framför allt hålla tre saker i minnet.
- Man måste ha med sig sällskap, redskap och kunskap. Det är det viktigaste, säger Ulf Helmerson innan han ger sig iväg igen.