Priset på batterier till elcyklar varierar, från några tusenlappar till sex, sju tusen kronor.
För makarna Gudrun och Kjell Persson i Malmslätt blev det en småtråkig kväll i tisdags i förra veckan, när paret besökte årets Vinterljus för att vandra runt bland alla ljusinstallationer.
Sin vana trogna cyklade de in till Linköping, en tur på cirka åtta kilometer.
– Inte bilen under milen, säger Kjell och småskrattar. Det är så jag och Gudrun försöker leva. Det blir minst två vändor till stan varje vecka, året runt.
De nästan nyligen inhandlade elcyklarna, priset var cirka 16 000 per hoj, parkerades vid Domkyrkogränd och låstes omsorgsfullt med kraftfulla kättingar.
Klockan var då kring fyra på eftermiddagen.
Tre timmar senare förvandlades den fina kvällen till en riktig småsur afton.
Anledning: Någon hade stulit batterierna till bägge cyklarna.
Kjell Persson upptäckte det när startdisplayen vid styret inte fungerade.
– Gissa om jag blev förbaskad. Det kändes så himla onödigt och dumt.
Batterier till elcyklar är relativt enkla att stjäla, hävdar Kjell Persson.
– En tjuv utrustad med en skruvmejsel fixar det på tio, femton sekunder.
– Vet man hur man ska göra är det en enkel match.
Det finns ett lås som håller fast batteriet i hållaren, men det är inte tillräckligt bastant för att stoppa tjuven, menar Persson vidare.
– Det är till för att batteriet inte ska glida ur hållaren, ingenting annat, säger han.
Efter en kontakt med försäkringsbolaget fick makarna veta att det inte fanns särskilt mycket att göra.
– Till råga på allt tvingas vi betala drygt två tusen kronor i självrisk för att få nya batterier.
En anmälan är gjord till polisen, men hoppet om att få tillbaka stöldgodset den vägen är inte särskilt stort, anser Kjell.
– Jag tror inte att det här är ett brott som prioriteras särskilt högt, funderar han.
Efter stölden plockar makarna bort batterierna från cyklarna varje gång de besöker Linköping.
– De väger drygt tre kilo styck och jobbiga att bära omkring på, men vad har vi för alternativ? frågar sig Kjell.
Gudrun suckar när hon tänker på det som väntar.
– Vi gillar verkligen att cykla. Det är bra motion, men usch vilket elände det blir för oss.
Handväskan är inget alternativt som bärkasse.
Ryggsäck kan däremot vara en lösning, gissar Gudrun.
– Men hur kul är det om man vill vara lite fin, säger hon och tänker efter.
Kjell Persson hoppas nu att någon kreativ person kommer på en bra låsanordning till batterierna.
– En smart uppfinnare kanske kan kliva fram och lösa det här, säger han.
Och passar på att ge tillverkarna en liten känga.
– De verkar inte ha lagt ned särskilt mycket tid på just den delen.
Polisen i Linköping uppger att man har identifierat sammanlagt 29 stölder av batteripack från elcyklar mellan 1 oktober och 11 december.
Merparten av brotten har skett i de centrala stadsdelarna och på området kring Universitetssjukhuset.
Bilden av de många tillgreppen bekräftas av Mats Kosonen på företaget Haga cykel.
– För vår del rör det sig om mellan åtta och tio kunder som drabbats den senaste månaden, säger han.
Kjell Persson hävdar att ett batteri är lätt att stjäla, stämmer det?– Ja. Låset i hållaren är i första hand till för att hindra det från att glida iväg.
Finns det något annan anordning som gör att batterierna blir svåra att stjäla?– Nej, men jag vet att cykeltillverkarna tittar på problemet. Hur långt man kommit känner jag dock inte till.
Hur ska en cykelägare skydda sig?– Ta loss batteriet, lägg det på en skyddad plats eller ta det med sig.