Politikerna har bestämt sig om Ostlänksstationen

Linköpings politiska styre bekräftade på en presskonferens vad Corren kunde berätta på tisdagsmorgonen: den nya järnvägsstationen kommer att byggas på marken – inte upphöjd på pelare. Vi rapporterade direkt från presskonferensen.

Den nya stationen i Linköping, som byggs i samband med Ostlänken, blir markförlagd och inte upphöjd på pelare. Det meddelade S+M-styrets Niklas Borg (M) och Kristina Edlund (S), tillsammans med Trafikverkets tillförordnade regiondirektör Peter Bernström, under tisdagsförmiddagen

Den nya stationen i Linköping, som byggs i samband med Ostlänken, blir markförlagd och inte upphöjd på pelare. Det meddelade S+M-styrets Niklas Borg (M) och Kristina Edlund (S), tillsammans med Trafikverkets tillförordnade regiondirektör Peter Bernström, under tisdagsförmiddagen

Foto: Dennis Petersson

Linköping2025-06-03 03:00
Med flytt av station och spårområde kommer cirka 14 hektar stad kunna utvecklas till bostäder, kontor och mötesplatser. Det konstaterar kommunstyrelsens vice ordförande Niklas Borg.
Med flytt av station och spårområde kommer cirka 14 hektar stad kunna utvecklas till bostäder, kontor och mötesplatser. Det konstaterar kommunstyrelsens vice ordförande Niklas Borg.
"En stor dag för Linköping". Det sa kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S) i samband med pressträffen.
"En stor dag för Linköping". Det sa kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S) i samband med pressträffen.
Här, vid Kallerstadsleden, kommer den nya stationen att byggas. Där verksamhetslokalerna ligger, höger om leden, kommer stationstorget att vara. Det berättar samhällsbyggnadsdirektör Alisa Basic.
Här, vid Kallerstadsleden, kommer den nya stationen att byggas. Där verksamhetslokalerna ligger, höger om leden, kommer stationstorget att vara. Det berättar samhällsbyggnadsdirektör Alisa Basic.
Tanken är att Sankt Larsgatan, som i dag slutar vid den nuvarande stationen, ska förlängas och kopplas samman med det nya stationsområdet.
Tanken är att Sankt Larsgatan, som i dag slutar vid den nuvarande stationen, ska förlängas och kopplas samman med det nya stationsområdet.
2035. Då kan tågen börja rulla på Ostlänken i Linköping säger Trafikverkets tillförordnade regiondirektör Peter Bernström.
2035. Då kan tågen börja rulla på Ostlänken i Linköping säger Trafikverkets tillförordnade regiondirektör Peter Bernström.
Niklas Borg (M) och Kristina Edlund (S) presenterade hur Ostlänksstationen i Linköping ska byggas.
Niklas Borg (M) och Kristina Edlund (S) presenterade hur Ostlänksstationen i Linköping ska byggas.

I november togs det första officiella spadtaget för Ostlänken, nära Järna i den norra änden av banan. 2035 ska hela den 16 mil långa järnvägen invigas – om tidsplanen håller.

En av de stora frågorna har varit hur stationen i Linköping ska byggas. Att den ska ligga vid Kallerstadsleden, nära Tornet, är Trafikverket och kommunen överens om. Detta trots ihärdig kritik från bland annat Järnvägsfrämjandet, som i stället vill använda och utveckla dagens stationsläge.

Frågan som kommunledningen och Trafikverket diskuterat på senare tid har i stället varit om stationen ska byggas på marken eller upphöjd på pelare.

Trafikverket har tagit fram förslag på båda alternativen. Fördelen med en upphöjd är att bilister med flera kan passera fritt under den – och man kan även ha till exempel busstation och bilparkering under järnvägsstationen. Nackdelen är att en sådan station blir betydligt dyrare att bygga – och det är kommunen som i så fall får stå för merkostnaden.

Enligt den utredning som Trafikverket tog fram i vintras måste kommunen betala runt 5 miljarder kronor om man vill ha stationen upphöjd.

Nu har S+M-styret fattat beslut i frågan. Kl 11 håller kommunalråden Kristina Edlund (S) och Niklas Borg (M) en presskonferens för att berätta vilket alternativ man väljer. Corren kommer förstås att vara där för att rapportera, men enligt säker källa kommer det markförlagda alternativet att presenteras. Partigrupperna i kommunfullmäktige ska redan ha informerats om detta.

I grannkommunen Norrköping ska stationen byggas upphöjd. En utredning i våras kom fram till att det skulle vara två miljarder billigare att bygga markförlagt, men det har inte fått Norrköpingspolitikerna att backa från det upphöjda alternativet.

Karta: Ostlänksstationen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!