I november togs det första officiella spadtaget för Ostlänken, nära Järna i den norra änden av banan. 2035 ska hela den 16 mil långa järnvägen invigas – om tidsplanen håller.
En av de stora frågorna har varit hur stationen i Linköping ska byggas. Att den ska ligga vid Kallerstadsleden, nära Tornet, är Trafikverket och kommunen överens om. Detta trots ihärdig kritik från bland annat Järnvägsfrämjandet, som i stället vill använda och utveckla dagens stationsläge.
Frågan som kommunledningen och Trafikverket diskuterat på senare tid har i stället varit om stationen ska byggas på marken eller upphöjd på pelare.
Trafikverket har tagit fram förslag på båda alternativen. Fördelen med en upphöjd är att bilister med flera kan passera fritt under den – och man kan även ha till exempel busstation och bilparkering under järnvägsstationen. Nackdelen är att en sådan station blir betydligt dyrare att bygga – och det är kommunen som i så fall får stå för merkostnaden.
Enligt den utredning som Trafikverket tog fram i vintras måste kommunen betala runt 5 miljarder kronor om man vill ha stationen upphöjd.
Nu har S+M-styret fattat beslut i frågan. Kl 11 håller kommunalråden Kristina Edlund (S) och Niklas Borg (M) en presskonferens för att berätta vilket alternativ man väljer. Corren kommer förstås att vara där för att rapportera, men enligt säker källa kommer det markförlagda alternativet att presenteras. Partigrupperna i kommunfullmäktige ska redan ha informerats om detta.
I grannkommunen Norrköping ska stationen byggas upphöjd. En utredning i våras kom fram till att det skulle vara två miljarder billigare att bygga markförlagt, men det har inte fått Norrköpingspolitikerna att backa från det upphöjda alternativet.