Avtalet mellan Saab Digital Air Traffic Solution och belgiska skeyes omfattar en introduktion av fjärrstyrda flygledartorn för upp till sex flygplatser och tre ledningscentraler i Belgien. Ramavtalet, som består av en fast och en valbar del, har ett totalt värde av närmare 490 miljoner kronor över en 18-årsperiod.
Det första steget omfattar flygplatserna Liege och Charleroi samt en ledningscentral i Namur. Leveranserna till kommer att ske från 2022 och de första lösningarna kommer att sättas i drift under 2024.
– Avtalet kommer senare också att omfatta större och mer komplexa flygplatser och vår lösning ska implementeras i hela landet. Vår teknik för fjärrstyrd flygtrafikledning kommer att förse Belgien och skeyes med nya förmågor i världsklass, säger Per Ahl, vd för Saab Digital Air Traffic Solutions, i ett pressmeddelande.
Fjärrstyrda lösningar inom flygtrafikledning startade i Sverige 2015. Sedan dess har fjärrstyrda flygledningscentraler introducerats på bland annat på Arlanda, på Cranfields flygplats och för London City Airport i Storbritannien. Under 2022 kommer tekniken också att införas på Schiphol i Amsterdam för flera flygplatser i Nederländerna.
Saab Digital Air Traffic Solutions är ett joint venture-projekt mellan Saab och LFV (Luftfartsverket). Genom att kombinera LFV:s operativa erfarenhet med Saabs tekniska lösningar, kan Saab Digital Air Traffic Solutions hantera processen från planering till genomförande och administration av tjänster inom fjärrstyrd flygledning.