I september förra året satte Linköpings kommun ned foten. Samhällsbyggnadsnämnden beslutade att kommunen fortsättningsvis skulle hämta in alla elsparkcyklar som står olämpligt till och att uthyrarna därefter skulle få betala en summa när de hämtar ut dem.
– Det blir till ett högt belopp som kommer att svida. Och hjälper inte detta kommer vi att sätta in ytterligare åtgärder. Förhöjda markavgifter för bolagen är en punkt som vi har diskuterat och som kan bli aktuell, sade samhällsbyggnadsnämndens ordförande, Muharrem Demirok (C).
Den som rör sig i Linköping noterar dock att elsparkcyklar fortfarande står parkerade på trottoarer eller slarvigt slängda där användaren valt att hoppa av.
Men nu får kommuner och polisen större möjligheter att få bukt med problemet. Regeringen har beslutat att elsparkcyklar inte längre ska kunna parkera på gång- och cykelbanor – annat än vid cykelställ eller annan uppställningsplats.
– Slängda och slarvigt parkerade elsparkcyklar har tyvärr blivit vardag i många städer. Kommuner och elsparkcykelföretag har hittills inte klarat av att styra upp parkeringskaoset. Därför inför vi nu ett parkeringsförbud på gång- och cykelbanor. Det ska vara ordning och reda, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), i ett pressmeddelande.
Huvudregeln är att fordonen ska flyttas till en särskild uppställningsplats
Ändringarna träder i kraft den 1 september.