Som andre vice ordförande i Linköping, för den fackliga organisationen Sveriges Lärare, har hon varit med och vid flera tillfällen påtalat den växande administrativa arbetsbördan för kommunens skolpersonal. Att lärares arbetssituation har förändrats genom åren är ingen hemlighet – och de ökade kraven på administration, inte minst digitalt, påverkar arbetsmiljön.
– Jag skulle vilja säga att det är en stor del av arbetsmiljöproblemen för lärare. Ny dokumentation läggs till utan att något annat tas bort eller att någon funderar över hur mycket en lärare egentligen hinner med på sin arbetstid. Det gör att kvalitén i undervisningen sjunker – lärare får ta tid från mötet med eleverna eller från planeringen av kvalitativ undervisning, säger Jessica Milch.
I Linköping heter skolans lärplattform Unikum. Mycket med plattformen är bra enligt Jessica Milch, men den bidrar också till en ökad dokumentationshets.
– I Linköping dokumenterar vi mer än vad skollagen kräver att vi gör. Vissa skolor i kommunen kräver att man ska ladda upp all pedagogisk planering i olika ämnen till exempel, så att det finns tillgängligt för elever och vårdnadshavare. Där någonstans har man tappat förtroendet för professionalismen och yrkesgruppen. Som lärare ska du kunna visa vad din bedömning av en elev grundar sig på – men det finns inget som säger att det ska dokumenteras digitalt, säger Jessica Milch.
Vid barn- och ungdomsnämndens senaste sammanträde fick utbildningsdirektören i uppdrag att utreda möjligheterna att minska Linköpingslärarnas administrativa arbetsbörda. Uppdraget grundar sig i S+M-styrets politiska program. Ett första resultat ska redovisas under hösten 2023.
– Vi ser att personalen i förskolan och skolan reagerar alltmer på att man får lägga mycket tid på administration. För oss är det viktigt att se till att vi låter personalen ägna sig åt det som är viktigast, alltså undervisningen, säger barn- och ungdomsnämndens ordförande Elias Aguirre (S) och fortsätter:
– Vi är oroade för att kommunens digitala system uppmuntrar till mer arbete än vad som är nödvändigt.
Hur ska utredningen egentligen gå till?
– Det handlar om att utreda hur det ser ut i verkligheten. Jag tar gärna del av en sammanställning av den tid som personalen lägger på administration och vilka arbetsuppgifter som tar mest tid.
Ska det mynna ut i konkreta förslag?
– Ja, det är den ena delen av utredningen. Det andra är att vi skickar en tydlig signal till förvaltningen om att tänka på det här och inte lägga på mer administrativ arbetsbörda.
Hur ska ni se till att utredningen inte bara blir ett dokument utan också verklighet?
– Vi vill ju att utredningen hittar några punkter där vi ser att lärare lägger onödig tid på administration och sedan får vi göra förändringar när vi ser vilka de är. Det beror lite på vad som kommer fram i utredningen tänker jag, säger Elias Aguirre.
Jessica Milch hoppas att utredningen i slutändan leder till en minskad arbetsbörda.
– Det gäller att man ställer rätt frågor och involverar många lärare. Jag ser gärna att man går igenom våra styrdokument ordentligt, för hade man redan gjort det hade man insett hur vansinnigt mycket mer än nödvändigt som vi dokumenterar. Vi är de första att skriva under och tacka för den här utredningen – den är efterfrågad, säger Linköpingsläraren.