Var du tankar din gasbil har stor betydelse för miljön. Bilar som tankas med biogas är betydligt miljövänligare än de som körs på fossil naturgas. Det handlar om upp mot 90 procent mindre utsläpp av koldioxider.
Volvo V70 2,4 Bi-Fuel släpper ut 108 gram koldioxid per kilometer om bilen tankas med en mix av naturgas och biogas, som bland annat finns på flera stationer på västkusten och i Skåne. När samma bil tankas med ren biogas i Östergötland minskar koldioxid- utsläppen till 13 gram.
- Alla gasbilar hamnar överst på miljölistan om de körs på ren biogas, som finns i Linköping. Det här är överlägset bäst av alla miljöbränslen som finns på marknaden, säger Mattias Goldmann på Gröna Bilister.
På den lista över miljöbästa bilar som tagits fram av Gröna Bilister kommer den renaste gasbilen, Fiat Punto 1,2 Bi-Power, först på femte plats med 62 gram koldioxidutsläpp per kilometer. På de främsta platserna finns bara etanolbilar, med utsläppsvärden på mellan 53 och 58 gram koldioxid per kilometer. Men om Fiatbilen tankas med ren biogas blir utsläppen bara 9 gram. En klar vinnare, alltså.
Att bilen får så dålig placering på miljöbästalistan beror på att Gröna Bilister gjort en bränslemix med 55 procent naturgas och 45 procent biogas, vilken motsvarar den verkliga fördelningen för såld fordonsgas (år 2006) i Sverige.
- Utsläppen från naturgas går att jämföra med dieselbränsle, och den är ingen vinnare för miljön. I exempelvis Göteborg finns fortfarande mackar som bara har naturgas. Men andelen biogas ökar hela tiden. Fler och fler mackar får biogas, och den miljövänligare gasen dominerar nu bränslemixen med en andel av 55 procent. Naturgas som fordonsbränsle är däremot mycket vanligt i länder som Tyskland och Italien, säger Mattias Goldmann.
Gasbilarna i Sverige blir alltså renare och renare. Men det kan man inte säga om etanolbilen, som släpper ut mer koldioxid än tidigare. Orsaken är dels att den billigare etanolen från Brasilien stoppats (tullar gör bränslet inte längre lönsamt att importera), dels att oljebolagen blandar in mer bensin i etanolbränslet E85.
- Bränslet innehåller bara 75 procent etanol under vintern för att bilarna ska klara kallstarterna. Det här är lurendrejeri, eftersom ingen information har gått ut till bilisterna om det här. Inte ens på pumpen finns någon text som talar om att bränslet har en mindre andel etanol. På vintern borde bränslet heta E75, och inget annat, anser Mattias Goldmann.
Det är också skillnad på etanol från Sverige och etanol tillverkad i Brasilien.
I Sverige och centraleuropeiska länder tillverkas etanolen av vete, jordbruksgrödor och till mindre del av svensk skogsråvara. Den här tillverkningen kräver större insatser av fossila bränslen än sockerrör, som används i Brasilien.
Den svenska etanolen (E 85) minskar växthusgaserna med omkring 60 procent jämfört med bensin, medan det brasilianska miljöbränslet reducerar utsläppen med 80 procent.
- Jag tycker det är synd att man stänger ute den brasilianska etanolen. Den behövs på svenska mark- naden, säger Mattias Goldmann.
Han anser dock att skillnaden i utsläpp mellan svenska och brasilianska etanolen är försumbar. Ett större problem är att bränslet till E85-bilar har varit dyrare än vanlig 95-oktanig bensin i vinter. Skillnaden har varit upp mot 50 öre dyrare per mil att köra på etanol, och det gör att många bilister tankat vanlig bensin.