Vid utgången av 2015 hade Linköping 43,2 bilar per 100 invånare. Det är en ökning med 1,6 bilar jämfört med hur det såg ut för tio år sedan.
– Med tanke på biltrafikens klimatpåverkan och trafikträngseln i vissa regioner kan man fråga sig om det är hållbart med en fortsatt ökning av antalet bilar, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys som sammanställt statistiken.
Totalt finns det 66 117 personbilar i Linköping, en ökning med 1 425 (2,2 procent) sedan 2014 och med 8 835 (15,4 procent) sedan 2005.
43,2 bilar per 100 invånare är dock mindre än rikssnittet på 47. Som förväntat är det i glesbygdskommuner som biltätheten är högst. Älvdalen toppar listan i landet med 69 bilar per 100 invånare medan Sundbyberg ligger i den andra änden med 31. Siffrorna är räknade på alla invånare, alltså även barn under 18 år.
Så här många bilar finns det per 100 invånare i Östergötlands kommuner:
Boxholm 57,5
Finspång 52,9
Kinda 57,9
Linköping 43,2
Mjölby 54,5
Motala 51.8
Norrköping 44,5
Söderköping 55,1
Vadstena 54,4
Valdemarsvik 55,6
Ydre 56,7
Åtvidaberg 54,6
Ödeshög 58,3
Under 2015 kunde 8,9 procent av bilarna i Linköping drivas med alternativa drivmedel som el, etanol och gas, en ökning från 0,9 procent 2005. Samtidigt har andelen bilar som drivs med diesel ökat från 4 till 29 procent, medan andelen som körs på bensin minskat från 95 till 62 procent.
– Nyligen föreslog miljömålsberedningen att tidigarelägga Sveriges klimatmål, inga nettoutsläpp, till år 2045. Mot bakgrund av det är det bekymmersamt att 91 procent av alla personbilar i Linköping fortfarande är bensin- eller dieselbilar, säger Anette Myhr.