Peter Undén på Svensk Biogas har höjt priset på biogasen två-tre gånger sedan i mars. Jet, Hydro, Shell och övriga oljejättar ändrar bensinpriset två-tre gånger i veckan.
Oljepriserna har stigit kraftigt under den senaste månaden. I dag ligger bensinpriset på runt 10 kronor per liter i automatmacken. Men flera experter tror att vi kommer att få ett bensinpris runt elva kronor i sommar.
-- En av fördelarna med biogas är att bränslet är mindre beroende av oljepriserna. Och det bådar gott för framtiden, anser Peter Undén.
I dag är biogasen nära 2 kronor billigare än motsvarande en liter 95 oktan blyfri bensin. En kubikmeter biogas kostar 8,55 kronor. Men i biogasen finns mer energi än i bensinen, och omräknat blir priset därför 8,05 kronor per liter.
När oljepriserna går upp gynnas de som kör på biogas, el och etanol. Men än så länge finns inte så många miljöbilar i distriktet.
-- Jag tror att det finns en stor okunskap om gasbilen. Sedan finns det de som vill ha fler mackar innan de köper en miljöbil, eller också vill de ha en speciell bil, exempelvis Saab och BMW, bilmodeller som i dagsläget inte går att tanka med gas.
Det finns både fördelar och nackdelar med att äga och köra en gasbil.
Plus: Bränslepriset, förmånsbeskattningen, nära nog gratis parkering i Linköping (och snart även i Norrköping), miljön.
Minus: Nybilspriset, fåtal mackar, begränsad körsträcka med gas.
En bil som drivs med biogas är dyrare än motsvarande bensinmodell. Genom att Linköping betalar 50 procent av merkostnaden till privatpersoner vid inköp av en biogasbil kan affären bli lönsam efter tre-fyra år.
Ett Exempel: Peter Undéns biogasbil Opel Zafira är efter "rabatten" 14 000 kronor dyrare än motsvarande bensinmodell. Om bilen körs 2 000 mil om året sparar han in merkostnaden på 3,5 år bara i bränslekostnader. Dessutom parkerar han i princip gratis (en liten administrativ avgift ingår) på Dukatens p-platser i Linköping. I det här fallet är bilen en tjänstebil, och då är förmånsvärdet 20 procent lägre än normalt. Där sparar Peter 6 000 kronor om året.
En begagnad miljöbil, som kostar ungefär lika mycket som motsvarande bensinmodell, kan vara ett riktigt fynd. Men de är svåra att hitta.
Det är även svårt att hitta gasmackar, men nu byggs och planeras anläggningar inte bara i Linköping utan också i andra kommuner. Den fjärde gasmacken i Linköping invigs i juni, och nya anläggningar planeras i Mjölby, Åtvidaberg och Motala. Totalt ska 47 publika mackar finnas i Syd- och Mellansverige innan året är slut.
-- Fler mackar ger fler gasbilar. Vi har redan märkt en kraftig försäljningsökning av biogas vid mackarna, säger Peter Undén.
Från januari 2003 till april 2004 har försäljningen av biogas ökat från 45 000 till 92 000 kubikmeter, det vill säga mer än en fördubbling. Och risken att gasen ska ta slut om allt fler kör på gas finns inte.
-- Vi bygger ut och planerar för fler produktionsanläggningar när så krävs. Det är inga stora problem.
Hur är det då att köra en gasbil? Vi provkörde Peters Opel Zafira, som drivs med på gas eller bensin. När gasen i tanken tar slut kopplas automatiskt bensinen in. Det går också att med en knapp på instrumentpanelen välja bränslesort. När vi alternerade mellan gas- och bensindrift märktes ingen skillnad. Motorn är lika dragvillig och stark, oavsett om du kör på gas eller bensin.
En full tank räcker i cirka 30 mil (21 kubikmeter gas rymmer tanken), och sedan finns tillgång till bensin. Dubbla tanksystem gör att det inte finns någon risk att bli stående på grund av gasbrist. En bilist som värnar om miljön får vid långfärder tanka ofta, och leta mack. Men det kanske miljön är värd.