Bilen rostar även milda vintrar

Den milda vintern med mindre salt på vägarna betyder inte att bilarna klarar rosten bättre.

Foto:

LINKÖPING2008-03-06 00:00

- De flesta bilar har ett dåligt rostskydd, och det milda och fuktiga vädret som vi haft i vinter påskyndar processen, i kombination med att vägarna saltas då och då, säger Tobias Nordström på Dinitrol Center i Linköping.

Många kanske tänker att bilen inte behöver tvättas så ofta när saltbilen för det mesta är parkerad i Vägverkets depå. Men det är fel. Tvätt och underhåll gör att bilen klarar sig bättre, och längre. Rostar gör dock bilen ändå förr eller senare.

Skräckexempel

- Vi får in skräckexempel nästan varje dag, säger Tobias Nordström.

Han visar två bilar, en Daewo Nubira (Chevrolet i dag) som är rostskyddsbehandlad, och en obehandlad Toyota Corolla. Båda bilarna är tillverkade år 2004, och har omkring 3 500 mil på mätarna. Daewo som behandlades för tre år sedan har ingen rost, medan Toyotan har invändig rost i balkar och hålrum och på falsen runt bränsletanken.

- Den här bilen håller inte garantin ut. Toyota lade av med rostskyddet på bilarna för sex år sedan, och nöjer sig med en tunn galvanisering av karossen. Så här ser det tyvärr ut hos flera biltillverkare. Det finns ingen bil som har riktigt bra skydd från fabriken, anser han.

Ford lovar bättring

Men det finns naturligtvis bilar som står emot rostangrepp ganska bra. Audi, Volkswagen, Renault och Skoda får bra betyg. En svensktillverkad Volvo V70 är bättre än V40/V50 som byggs i Gent. Ford har tidigare kritiserats för ett uselt rostskydd, men lovar bättring. Alla nya Focus och Mondeo får förstärkt rostskydd, från och med i år.

- När rosten får fäste påverkas inte bara bilens andrahandsvärde utan också krocksäkerheten.

Ny trend får kritik

Den nya trenden med innerskärmar av filtmaterial kritiseras av Tobias Nordström. Vid kontroller har han upptäckt filter som möglat, och det här kan bli en ny rostfälla. Filterinnerskärmar suger nämligen åt sig saltvatten, ett problem som vi säkert kommer att få se mer av om några år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om