- Det finns en ökad tendens att bilförare gömmer sig för kameran, och då det inte går att identifiera personen läggs ärendet ner, säger Per Ström på trafikpolisen i Östergötland.
I länet finns två vägavsnitt med så kallad dold kamera. På riksväg 50 mellan Omberg och Vadstena har automatisk hastighetskontroll genomförts i drygt två år. En ny vägsträcka med den här övervakningen är länsväg 1153 mellan Norrköping och Skärblacka.
Vägverket och Rikspolisstyrelsen diskuterar nu att utöka kontrollerna till andra olycksbelastade vägavsnitt för att få ner hastigheterna och därmed minska antalet olyckor. Enligt Hans Lundgren, chef för trafikpolisen i Östergötland, är rv 50 norr om Motala högt prioriterad.
Men innan försöken utökas anser många att problemet med "anonyma" förare bör lösas.
- Min personliga tolkning är att det på sikt behövs en lag- ändring, så att bilägaren kan ställas till svars för en fortkörning, ett ägaransvar som finns vid exempelvis felparkering, säger Per Ström.
Under de senaste månaderna har ett företag lanserat en spray för 400 kronor som sägs göra bilens registreringsnummer osynlig för kameror med blixt. Men det här avfärdar Per Ström som nonsens.
- Vi kan läsa en sådan nummerskylt med vår utrustning, säger han.
Under förra året fick cirka 700 förare böter för att de kört fortare än tillåten hastighet på rv 50. Men det är bara en promille jämfört med hur många som egentligen överskrider hastighetsreglerna på vägsträckan.
- Vi har inte kunnat ha kameran igång i den omfattning som vi önskat på grund av skadegörelse och annat. Det har varit långa driftstopp, och det har påverkat övervakningen.
Innan försöket med automatisk hastighetskontroll körde omkring 40 procent av bilisterna för fort på rv 50. När dolda kameran infördes sjönk antalet fartsyndare med 20 procent. Men det är fortfarande tjugo förare av hundra som syndar.
- Det här speglar samhället i dag. Jag anser att det inte finns någon anledning att köra för fort, eftersom man vinner så lite tid.
Per Ström har räknat ut att om kameran användes jämt skulle minst 200 förare rapporteras för fortkörning på rv 50, varje dygn under den milda årstiden. Teoretiskt handlar det om cirka 40 000 fartsyndare per år. På en sträcka av 1,9 mil.
- Men vi har inga resurser att ta hand om så många, säger Per Ström.
På vägsträckan Norrköping- Finspång ska polisen i ett försök i vår överföra digitala bilderna från övervakningskamerorna till polisens utredningsenhet i Umeå. Bilderna skickas online, och det innebär att östgötapolisen slipper hanteringen vid kameraskåpen.