Biogasbussar utan AC i sommarvärmen

Visst är det härligt med sommar och sol. Men för den som tar bussen i Linköping kan det bli för mycket av värmen. Eftersom de flesta bussar saknar luftkonditionering kan det bli uppemot 40 grader i bussarna.

Foto:

LINKÖPING2008-07-30 00:00

Christer Sjöstedt försöker fläkta sig för att uthärda hettan, men det hjälper knappast. I stället rinner svetten på passagerarna på buss nummer 13 i Linköping.

- Där är äckligt, värmen bara slår emot en. Jag tänker på dem som är lite äldre också, det är otäckt, säger Christer Sjöstedt.

Drygt 36 grader

Temperaturen når strax över 36 grader när Corren provåker buss i Linköpingssommaren. På den buss som Christer Sjöstedt åker med är det drygt 30 grader i början av turen. Under resans gång stiger temperaturen för att landa kring 35 grader. Det är varmt, men det har varit värre, enligt passagerare ombord.

- Det var ännu värre i går, det är helt sjukt, säger Sara Pettersson, en annan av passagerarna.

Gertrud Karlström och dottern Monica Lundberg åker buss regelbundet och tycker att det är märkligt att det kan vara så olidligt varmt på bussarna.

- Jag höll på att försvinna i värmen. Ledstänger och annat som går att hålla sig i var heta som en spis. När jag kom ut i den varma luften ute kändes den kylskåpskall, säger Gertrud Karlström.

Monica Lundberg håller med och tycker att det är dåligt av Östgötatrafiken att inte kunna ordna svalare bussar.

- När man betalar ska man få det svalt och skönt, tycker hon.

Chaufförerna sitter i timtal i hettan

Att som passagerare sitta en halvtimme på den stekheta bussen är jobbigt. Chaufförerna får dock sitta i timtal i hettan.

- Förra veckan var det 40 grader i bussen, säger en chaufför som Corren talat med.

Med sådana temperaturer tror han att Östgötatrafiken riskerar att tappa resenärer.

- Vi ska åka buss, inte bastu.

Men det är inte helt lätt att få ned temperaturen till drägliga nivåer när det är riktigt varmt ute. De flesta av stadsbussarna i Linköping saknar luftkonditionering, berättar Ove Eriksson, verkstadschef vid Veolia transport.

Enligt honom beror detta på att de flesta bussar i Linköping drivs med biogas. Eftersom bränsletankarna på taket tar mycket plats och väger mycket finns det inte utrymme för en fullskalig luftkonditionering, säger han.

På förarplats ska det dock finnas luftkonditionering. Men eftersom förarna inte sitter avskärmade från resten av bussen är det även där svårt att få ned temperaturen.

- Jag har stor förståelse för dem. Egentligen skulle föraren sitta inbyggd i en glasbur, i en tättsittande förarplats. Men eftersom chauffören har viss kundkontakt så går inte det, säger han.

Så bastu-bussarna lär fortsätta rulla.

- Jag kan ju inte gå arbetslös, konstaterar busschauffören.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om