– Vi var helt eniga i socialnämnden. Innehavaren har inte alls följt de krav som alkohollagen ställer, säger Elisabeth Gustafsson (S), ordförande i socialnämnden, till Corren.
”Allvarliga ekonomiska missförhållanden har konstaterats” skriver socialnämnden i sitt beslut som gäller restaurang Alanya och fortsätter: ”Det finns ett antal faktorer som talar för att det finns oredovisade intäkter i restaurangverksamheten”.
– Min revisor har varit sjuk och därför kunde vi inte lämna in redovisningar, säger innehavaren Ahmed Tunc till Corren.
Socialförvaltningen har begärt in lönesammanställning för restaurangens samtliga anställda, resultaträkning och balansräkning för de senaste sex månaderna men ägaren har inte lämnat in uppgifterna trots att han enligt lag är skyldig att göra det. Socialförvaltningen har ändå, genom revision i företaget som Skatteverket har gjort, kunnat konstatera att allvarliga ekonomiska missförhållanden finns.
Alkohollagen ställer höga krav på lämplighet hos den som ska ha tillstånd att servera alkohol, en ”socialt ansvarsfull uppgift” enligt lagen.
Bokslut och bokslutsverifikationer saknas för flera år. Granskning visar att redovisade intäkter för mat och dryck som anges i företagets huvudbok, och inlämnade skattedeklarationer, inte överensstämmer. Kontantbetalning för så kallad onlinepizza har inte redovisats alls, enligt Skatteverket.
I januari 2015 inledde socialförvaltningen en utredning av bolagets förehavanden. Alkoholhandläggarnas förslag till socialnämnden att besluta om indraget serveringstillståndet är daterat 6 februari. Innehavaren Ahmet Tunc lämnade den 23 februari in en egen begäran om att få sitt serveringstillstånd avskrivet.
– Jag har sålt restaurangen, säger han.
Socialnämnden återkallade serveringstillståndet på sitt sammanträde 25 mars. Ordförande Elisabeth Gustafsson anser att beslutet skulle fattas även om innehavaren själv begärt att bli av med det.
– Under tiden då missförhållanden har skett har han varit ansvarig, säger hon.
Restaurang Alanya har varnats förut, i juni 2014. Skatteverket hade då gjort kontrollbesök på restaurangen och räknat till 35 lunchgäster under en viss tid. När Skatteverket följande dag återkom och granskade kassaregistret hade bara tio kunder från tidsperioden registrerats. När socialförvaltningen fick kännedom om fusket tilldelades restaurangen en erinran.