Bredbandsleverantörer håller inte vad de lovar

Linköping2005-03-04 00:00

Leverantörerna av bredband lever inte upp till sina löften. Det anser i alla fall två av tre användare i en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Corren.

I den tuffa jakten på fler kunder försöker bredbandsleverantörerna göra allt för att överträffa varandra i marknadsföringen. Lägsta pris, snabbaste uppkoppling och den bästa supporten är tre paradnummer.

Många kunder nappar, men känner sig i slutänden lite lurade.

De framgår av den Sifo-undersökning som test- och researchföretaget ConsumerContent genomfört för Correns räkning.

Av de drygt 1 300 tillfrågade tycker endast 30 procent att bredbandsleverantörerna helt uppfyller vad de lovat. Av de stora bolagen är det Spray som har flest kunder som känner sig lurade. Av deras kunder tycker endast 17 procent att bolaget håller sina löften fullt ut medan 32 respektive 31 procent av Bredbandsbolagets och Telias kunder tycker att löftena infriats helt.

Knappt hälften är nöjda

-- När det gäller de fyra stora bredbandsleverantörerna är siffrorna i undersökningen tillförlitliga, säger Toivo Sjörén, chef för opinionsundersökningarna på Sifo.

Mindre än hälften av de intervjuade tycker att supporten fungerar bra eller mycket bra. Genomsnittet i undersökningen ligger på 45 procent nöjda supportanvändare. Klart sämst ligger Spray med 33 procent.

Många avbrott

Nästan varannan bredbandsanvändare har haft problem med avbrott de senaste tre månaderna. 48 procent av de tillfrågade har haft minst ett avbrott, medan 17 procent har haft tre eller flera avbrott. Men variationen är stor mellan bolagen. Spray leder avbrottsligan. 21 procent av deras kunder har haft tre eller flera avbrott. Mest tillförlitligt har Bredbandsbolaget varit. Sju procent av deras kunder har haft tre eller flera avbrott.

Sämst siffror i undersökningen har genomgående Spray. Mats Holmgren, bredbandsansvarig på Spray, har en förklaring till att många tycker att Spray inte håller sina löften:

-- Vi hade väldigt många nya kunder i december. Många av dem fick ett datum då deras bredband skulle vara i gång som vi inte kunde hålla. Våra leverantörer, Telia och Telenor, har haft problem att hinna med och många har därför ringt vår kundtjänst och support.

Men hur förklarar du att Spray haft flest avbrott?

-- Egentligen låter det märkligt. Rent teoretiskt ska vi inte ha fler avbrott än Telia, eftersom vi använder deras nät, säger Mats Holmgren.

Bredbandsbolaget bäst

Trots många avbrott, klagomål på supporten och löften som inte infriats är en klar majoritet av användarna nöjda med sin leverantör. 66 procent ger betyget bra eller mycket bra.

Mest nöjda kunder har Bredbandsbolaget. 69 procent av deras användare säger sig vara nöjda eller mycket nöjda.

Sifo-undersökningen visar också att:

ºTelias dominans är störst bland användare över 50 år.

ºDet är betydligt vanligare att yngre användare (15--29 år) tecknar avtal med mindre leverantörer.

ºYngre användare är generellt sett mindre nöjda med sin leverantör än äldre användare.

ºStörre delen av Telias användare (79 procent) finns utanför Stockholm, Malmö och Göteborg medan större delen av Bredbandsbolagets användare (51 procent) finns just där.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om