Bron, som går under namnet Spången, har i olika versioner funnits i flera hundra år och utgör en del av Landeryds kyrkväg. Den nuvarande bron är en 108 meter lång träkonstruktion och leder över Stångån vid Landeryds kyrka.
Bron byggdes 1999 och ersatte då en bro från 1961 – som i sin tur hade ersatt en rullbro från 1800-talet.
I våras uppmärksammades kommunen på att bron var trasig på flera ställen. Den bedömdes då som osäker att gå på och bron stängdes av.
Förhoppningen var då att kunna förstärka bron för att sedan hålla den öppen under sommaren. Förutom att vara en viktig genväg för många närboende ingår bron i ett populärt promenadstråk och är en del av Hembygdsleden, en 6,6 kilometer lång vandringsled som utgår från Landeryds hembygdsgård.
Bron visade sig dock ha alltför kraftiga rötskador och hela överbyggnaden måste bytas ut. Inte heller pålarna – som är av äldre datum – verkar gå att använda.
– Dykare som varit nere tror att pålarna nog bara håller i 10–15 år till. Därför bedömer jag inte att det är någon idé att göra en ny överbyggnad på de gamla pålarna, men det är något som vi håller på att utreda, säger Bo Karlsson, driftingenjör på Linköpings kommun.
För att göra en ny pålning krävs en vattendom och Bo Karlsson befarar att projektet kommer att dra ut på tiden.
– Jag tror inte att en ny bro kan vara på plats förrän tidigast våren/sommaren 2024. Det är olyckligt, men vi måste tänka på säkerheten i första hand.
När en ny bro ska byggas gäller det att lära av de misstag som gjordes 1999, säger Bo Karlsson.
– En bro ska ju hålla längre än så. Det finns bra impregneringar som är miljövänliga. Vi kan också se om vi kan göra en bredare bro, så att den blir mer handikappanpassad, säger han.
Någon tillfällig lösning i väntan på en ny bro är inte möjlig, enligt Bo Karlsson.
– Det går inte att lägga dit en pontonbro. Kind och andra båtar måste ju kunna passera.
Spången är avspärrad, men Bo Karlsson har hört att en del personer klättrar över staketet och använder bron ändå. Därför övervägs en mer effektiv avspärrning.
– Det kanske inte är någon akut fara om man går över en och en, men den risken kan vi inte ta. Det vore ju hemskt om bron skulle säcka ihop när någon är på den.
De närmaste passagerna över ån finns på Vårdsbergsvägen och vid Slattefors sluss.