I den lokala ordningsföreskriften fastslås att tomgång över en minut är ett brott. Det gäller för privatbilister som yrkestrafik.
Men regeln efterlevs inte anser en Linköpingsbon som mitt på dagen på söndagen konstaterade, och fotograferade, flera bussar som stod på tomgång på Stångbuss depot på Garnisonsområdet.
Enligt Stångbuss stämmer det att bussarna har stått på tomgång. Men inte särskilt länge. En förklaring till att det upplevs som tomgångskörningen pågår länge kan, enligt företaget, vara att man startar några bussar i taget.
Att det är en minut som gäller är företaget medvetet om.
Stångåbuss anger att skälet till tomgångskörningen är att man är tvungen att kolla att bussarna fungerar som de ska inför måndagen. Många av bussarna har stått under en tid och det har också varit kallt.
Stångåbuss kör på entreprenad för Östgötatrafiken och de flesta av de aktuella bussarna bär Östgötatrafikens logotype.
Enligt Östgötatrafikens trafikoperativa chef, Mattias Näsström, har inte Östgötatrafiken något ansvar för vad ett enskilt bussföretag gör.
Men ser det inte illa ut för er del?
– Jo, det är klart. Men vi har ingen annan uppfattning än att de lagar som finns ska följas och det gäller också den lokala ordningsföreskriften, säger han.
Enligt Östgötatrafikens kommunikationschef Eva Jylltorp går de bussar som används inom Östgötatrafikens lokaltrafik på biogas.
– Men det spelar ingen roll, den lokala trafikstadgan gör ingen skillnad på drivmedel. Den ska ska efterlevas, säger hon.