Bussdörrarna öppnades under färd i Linköping: "Mänskliga faktorn"

Det var under rusningstrafiken på onsdagseftermiddagen förra veckan som samtliga tre dörrar på en full buss från Resecentrum till Tornby öppnades mitt under färd. Östgötatrafiken ser allvarligt på händelsen.

Bussdörrarna öppnades på en av Östgötatrafikens bussar – mitt under färd. Enligt Östgötatrafiken berodde det på ett handhavandefel.

Bussdörrarna öppnades på en av Östgötatrafikens bussar – mitt under färd. Enligt Östgötatrafiken berodde det på ett handhavandefel.

Foto: Åke Alvin

Linköping2024-05-15 15:45

Nyheten i korthet

  • Under rusningstrafik på onsdag förra veckan öppnades alla tre dörrar på en full buss på väg från Resecentrum till Tornby.
  • Chauffören upptäckte situationen och kunde stänga dörrarna utan att några skador inträffade. Han påstod att det "brukar hända ibland på de här bussarna", enligt en av passagerna Corren pratat med.
  • Östgötatrafiken ser allvarligt på händelsen och kräver utredning från trafikföretaget. De svarar att det var ett engångsfall orsakat av ett mänskligt handhavandefel. Rutiner har nu skärpts.

Enligt en av passagerarna som Corren pratat med reagerade flera medpassagerare kraftigt och började skrika när dörrarna plötsligt öppnades i, vad passageraren uppfattade som, ungefär 40 kilometer i timmen. Händelsen inträffade strax efter Resecentrum på vägen innan Steningerondellen i Linköping.

Vittnet säger att hade det hänt tio sekunder senare hade bussen varit i en vänstersväng, vilket hade kunnat vara en potentiell fara för de som stod tätt intill dörrarna på den fulla bussen. 

Chauffören upptäckte dock snabbt situationen, stannade och kunde stänga dörrarna. Ingen blev skadad. Sedan fortsatte rutten precis som vanligt. Enligt passageraren var stämningen relativt lugn på bussen efter händelsen, men att han själv kände en större chock desto mer han tänkte på det inträffade, och vad som hade kunnat hända.

När han sedan pratade med chauffören några hållplatser senare ska chauffören ha sagt att "det brukar hända ibland på de här bussarna" och att han skulle rapportera tillbud först när jobbpasset var slut och han kom tillbaka in till garaget. Passageraren förklarar att han senare ringde Östgötatrafikens kundtjänst för att rapportera händelsen.

undefined
"Berörd medarbetare har blivit informerad om allvaret i händelsen och rutiner har skärpts", säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Men enligt Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, har de inte mottagit någon typ av tillbudsrapport överhuvudtaget efter händelsen. Varken från chauffören eller från kundtjänst.

Han delar inte heller chaufförens påstådda uppfattning att liknande händelser "brukar hända ibland". Detta då inga liknande händelser ska ha rapporterats in till varken företaget som tillhandahåller bussarna eller till Östgötatrafiken. Enligt honom har inga tekniska fel hittats på den aktuella bussen eller andra bussar av samma modell.

– Deras svar är att det är en engångsföreteelse och orsaken är ett handhavandefel som beror på den mänskliga faktorn. En nödöppning av dörrarna har av misstag aktiverats. Berörd medarbetare har blivit informerad om allvaret i händelsen och rutiner har skärpts. Vi ser allvarligt på händelsen då det är en säkerhetsrisk att dörrarna helt eller delvis har öppnats under färd.                                                                                 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!