Bussförare fortfarande utsatta

Rånen upphörde men busschaufförerna har fortfarande bekymmer med stökiga ungdomar.

Bo Lingestig, skyddsombud Bild: PER OLSSON

Bo Lingestig, skyddsombud Bild: PER OLSSON

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2008-10-13 00:00

Nu kraftsamlar fackförbundet Kommunal för att få behålla de förarstödsgrupper som finns i Norrköping, Linköping och Motala på fredag- och lördagskvällar.

Förarstöd var från början något som skyddsombuden gjorde på sin fritid. De åkte runt under lönehelger och hjälpte chaufförer som hade problem på bussarna. I början inskränkte sig arbetsgivarens insats till att de fick låna företagets bil men med tiden blev förarstödsgrupperna en del av jobbet. Chaufförerna deltar frivilligt och får en kort utbildning.

- Det vi oftast gör är att några av oss åker med bussen och snackar med ungdomarna och på så vis hinner de inte göra något eftersom de är upptagna av att snacka med oss, berättar skyddsombudet Bo Lingestig.

Men sen kom rånvågen och förarstödsgruppen uppmärksammades av Arbetsmiljöverket. Facket stoppade arbetet med hänvisning till att det var för farligt för chaufförerna. Arbetsmiljöverket upphävde stoppen lika fort och lät arbetsgivaren fortsätta driva busstrafik med kontanter. Men samtidigt skrev myndigheten in som villkor att förarstödsgrupperna skulle vara kvar.

Denna ordning är nu hotad. Vid nyår försvinner kontanterna helt i Östergötland och då försvinner också myndighetskravet på att förarstödsgrupper ska finnas. Bo Lingestig förväntar sig därför en kamp för att få ha dem kvar. Och med den bakgrunden har Kommunal knåpat ihop en rapport som påstås visa hur utsatta busschaufförerna är i sitt yrke.

I rapporten visas i procent hur många chaufförer som utsatts för hot och hur många procent som fått saker kastade mot bussen. Och siffrorna är höga. Problemet är bara att av Kommunals 18 000 medlemmar har endast 1 801 medlemmar fått chansen att svara på enkäten och dessa var inte slumpvis utvalda. Och av dessa var det bara 553 personer som svarade. Rapporten ger därmed ingen sann bild av verkligheten.

- Nej, men jag ser den inte heller som allena saliggörande. Den ger oss ändå stöd, det ser ut som vi förväntade oss och vi kan använda den som argument när vi förhandlar, säger Bo Lingestig.

Och han tycker trots allt att han har bevis på att förarna är utsatta. Flera gånger varje helg tvingas förarstödsgrupperna att ingripa mot ungdomar som kastar sten eller ägg mot bussar. Eller ungdomar som fuskar med sms-biljetter. Eller städa upp efter någon som spytt.

Men hur stort problemet är kvarstår att svara på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om