– Med en medveten satsning kan cykeln inom kort ta bilens plats som främsta transportmedel för resor till och från arbetet, säger kommunalrådet i ett pressmeddelande.
Han föreslår fem olika linjer genom Linköping, samtliga via innerstan: Tokarp– Tallboda (C1), Jägarvallen–Köpetorp (C2), Slaka–Ekängen (C3), Skäggetorp–Vidingsjö (C4) och Tornby–Sturefors (C5).
Prioriteras vid korsningar
Enligt förslaget måste linjenätet vara sammanhängande och så långt som möjligt avskilt från övrig trafik. Det ska även prioriteras vid korsningar och under vinterns snöröjning.
På sikt bör det också vara uppvärmt och tanken är att det ska finnas lättillgänglig service med exempelvis cykelpumpar och andra hjälpmedel längs hela nätet.
Demirok föreslår en kommunal cykelfond, som styrs av cyklisterna själva, för att lösa problem som uppstår. Mindre fel ska kunna åtgärdas inom åtta timmar och mer omfattande brister inom 72 timmar.
Skapa cykelströmmar
– Cykeln är redan idag förstahandsvalet för många. Vi vill nu att ännu fler ska se fördelarna med detta transportsätt. Den ska vara självklar i framtidens Linköping.
Hans mål med att införa ett stomlinjenät är att underlätta smidiga resor och skapa stora cykelströmmar.
– Med ett stomlinjenät för cyklister skapar vi ett hållbart transportsystem i Linköping, säger han.