Callcenter i konkurs

Klockan elva idag kom beslutet från tingsrätten. Linköping callcenter har försatts i konkurs.

Foto:

LINKÖPING2014-04-01 11:15

Konkursansökan lämnades in redan den 28 februari. Bakom den stod en anställd som inte fått lön. Att det tagit drygt en månad för tingsrätten beror på att företaget som konkursansökan riktas mot alltid får en chans att försvara sig.

Just i detta fall gjorde dock företaget inte ens ett försök till försvar. När konkursförhandlingen hölls under måndagen dök ingen representant från företaget upp. Rätten hörde två vittnen som intygade att företrädare för Linköping callcenter verkligen fått ett krav i sin hand. Båda dessa hade varit på kontoret på Tornby park 3 och överräckt pappren till delägaren Mikael Välijeesiö personligen.

Tingsrätten kunde också konstatera att Skatteverket gjort ett utmätningsförsök på grund av en skatteskuld. Några tillgångar fanns inte. Med stöd av detta utmätningsförsök och den obetalda löneskulden kunde rätten därför dra slutsatsen att företaget är på obestånd och därmed konkursmässigt.

För de anställda som inte fått lön innebär detta att de kan få pengar från den statliga lönegarantin. Till konkursförvaltare utsågs Hans Roth på advokatfirman Sandberg och partners.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om