Christer Kustvik har läst Corren sedan han var fyra år gammal och bestämde sig redan på mellanstadiet för att bli sportreporter på tidningen. Det blev han också – och med tiden även sportchef, nyhetschef, redaktionschef och de senaste fem åren chefredaktör.
– Nu är vi inne i en omorganisation där det är tänkt att chefredaktörsrollen ska förändras och bli mer operativ och mindre skrivande. Min prioritet är att få skriva. Det kommer jag nu att få göra till 100 procent och det är jag väldigt glad för, säger Christer.
Nils Olauson, vd och publisher på Öst Media där Corren ingår, räknar med att inom kort kunna berätta vem som efterträder Kustvik som chefredaktör.
– Christer har gjort ett storartat jobb som Correns chefredaktör. Jag är oerhört imponerad över hans kontakter med läsarna och hur han har drivit läsarnas intresse i allt vi har gjort. Jag är väldigt glad att han vill vara kvar i organisationen och jag ser fram emot att få fortsätta läsa hans alster i Corren, säger Olauson.
Just kontakten med läsarna är det som Christer Kustvik uppskattat mest under de fem åren som chefredaktör.
– Correns läsare är otroligt engagerade i det vi gör. De har väldigt kloka synpunkter och de framför dem dessutom i god ton.
Genom att Christer varit Correns ansikte utåt är det många som mejlat, ringt och kontaktat honom ute på stan.
– Det är så många möten som har gjort stort intryck på mig. Ta till exempel gumman på Hemköp som började prata med mig som om vi var gamla vänner. Hon berättade om sitt liv och om vilken viktig roll Corren spelade i det, att hennes sällskap i livet var P1 och Corren. Att människor öppnar sig så bara för att jag är deras kontakt på Corren är häftigt, säger Christer.
En del människor har säkert varit arga på dig också?
– Oh ja! Men det är oftast inte papperstidningsläsarna utan det är de som inte vill betala, folk som läser oss digitalt och vill göra det gratis.
Vad vill du skicka med till nästa chefredaktör?
– Om jag fick önska något så är det att vi skapar en journalistik där läsarna får möta fler människor. Och så att vi ökar korrektheten. Det finns med rätta ett missnöje över slarvfel i tidningen. Alla tidningar har samma problem – det flöde som har skapats i den här medietiden gör att det smiter igenom slarvfel på ett sätt som jag tycker borde gå att åtgärda. Våra prenumeranter är värda det.