Varför ska Corren ordna en tunneldebatt?
â Vi satt vid fikat och pratade om det faktum att det fortfarande kommer mĂ€ngder med debattartiklar och insĂ€ndare i frĂ„gan. Johan Sievers har följt diskussionen lĂ€nge, det har inte jag men jag gillar debatter, sĂ„ jag föreslog âska vi inte ordna en?â. Och han sa ja.
â Det Ă€r i Corren som debatten har förts, pĂ„ vĂ„r facebooksida och i tidningen, sĂ„ det Ă€r naturligt att vi ocksĂ„ hĂ„ller den hĂ€r i Correns hus.
Har inte Linköpingsborna engagerat sig tillrÀckligt?
â Njaaa.... Jag skulle önska att vi kunde lyfta fram fler röster eftersom det hĂ€r Ă€r en frĂ„ga som fĂ„r betydelse och stora konsekvenser för sĂ„ mĂ„nga under mycket lĂ„ng tid framĂ„t. Det Ă€r inte heller bara en LinköpingsfrĂ„ga, den Ă€r viktig bĂ„de nationellt och lokalt.
Hur lÀgger ni upp programmet?
â De fem medverkande fĂ„r nĂ„gra minuter var för ett inlĂ€gg. Det Ă€r göteborgaren Michael MyhrĂ© som Ă€r projektchef för C Linköping, det Ă€r Rita Ekgren och Per-Olov Karlsson frĂ„n Trafikverket, Muharrem Demirok (C) och Kristina Edlund (S) frĂ„m kommunens samhĂ€llsbyggnadsnĂ€mnd. Sedan blir det allmĂ€n frĂ„gestund.
Hur ser intresset ut?
â Ă , första anmĂ€lan kom redan 3.38 pĂ„ morgonen nĂ€r tidningen med annonsen just kommit ut! Och nĂ„gra timmar senare hade vi 16 intresserade, och fler kommer. Det ryms omkring 80 i lokalen, sĂ„ det blir nog snart fullt. Men bara tre kvinnor hittills...
Kommer debatten att kunna pÄverka jÀrnvÀgsfrÄgan?
â Jag vet inte. Folk kan fĂ„ svar pĂ„ en massa frĂ„gor i alla fall, till exempel hur de sjĂ€lva berörs.
Hur blir det dÄ, tror du? Tunnel eller bro? Vid StÄngebro eller utanför stan?
â Vi kallar den "tunneldebatt". Det Ă€r vĂ€l en ledtrĂ„d?
Debatten Àr pÄ tisdag den 21 april, klockan 19.