Corren står stadigt trots tappet

Allt färre väljer att prenumerera på en dagstidning men den senaste statistiken skrämmer inte Östgöta Media, där bland annat Corren ingår.

Anna Lindberg är vd för Östgöta Media där bland annat Corren ingår.

Anna Lindberg är vd för Östgöta Media där bland annat Corren ingår.

Foto: Peter Jigerström

Linköping2016-03-09 12:15

På ett år har Corren backat 3,2 procent och upplagan är i dag 43 000 exemplar visar färska siffror från Tidningsstatistik. Det har i flera år varit en trend att tidningsupplagor sjunker när allt fler läsare väljer att istället hämta nyheter från mobilen eller datorn och surfplattan.

– Vi ser att tidningarna i Östgöta Media står sig betydligt starkare än de flesta andra tidningar i landet och det känns naturligtvis bra, säger Anna Lindberg, publisher, ansvarig utgivare och VD Östgöta Media. Våra trogna läsare lägger flera timmar varje vecka på sin lokala tidning och det är vi stolta över. Det är viktigt för oss att vara oerhört relevanta och finnas där vår publik finns, säger Anna Lindberg. Vi ska fortsätta vara intressanta och vi tittar på hur vi kan utveckla papperstidningen ytterligare.

Östgöta Media, som är en del av NTM-koncernen, har 500 000 unika läsare varje vecka som följer vad som händer i det lokala och regionala nyhetsflödet.

Correns chefredaktör Christer Kustvik säger:

– Räckvidden för Correns papperstidning är fortfarande bra, enligt Orvestos färska siffror har vi 102 000 läsare per dag, och vårt fokus varje dag är att ge våra läsare så mycket och bra läsning som möjligt, därför tittar vi på att öka sidantalet per vecka framöver.

Dagspressens totalupplaga minskade under 2015 med 4,5 procent jämfört med 2014. Siffrorna för Östgöta Medias övriga titlar i länet: Norrköpings Tidningar -2,8 procent, Motala & Vadstena Tidning -1,1 procent och Folkbladet -7,8 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om