Cykelvett i Linköping – Det här är vad som gäller

Dålig cykelplanering – eller dåliga cyklister? Det finns en del cykelpassager i Linköping där det lätt kan uppstå förvirring om hur man ska cykla.

Sankt Larsgatan, Östgötagatan och Ågatan är några typiska cykelstråk där särskilda bestämmelser gäller.

Sankt Larsgatan, Östgötagatan och Ågatan är några typiska cykelstråk där särskilda bestämmelser gäller.

Foto: Axel Lundström

Linköping2022-08-22 05:00

André Alfonsson är trafikingenjör på Linköpings kommun. Här svarar han på frågor om cykelvett, trafikplanering, och vad som egentligen gäller på olika platser i Linköping.

undefined
En av de klurigare korsningarna består av Götgatan och Hunnebergsgatan vid Biblioteket.

Hunnebergsgatan/Östgötagatan

I korsningen intill biblioteket är det lätt att det blir rörigt. På Hunnebergsgatan är cyklar i blandtrafik och ska stanna när det är rött vid trafiksignalen. Samtidigt ska man när det slår om till grönt hålla uppsikt åt båda håll – högerregeln gäller fortfarande vid de cykelbanor man korsar.

– I den korsningen är det lite speciellt, för på Hunnebergsgatan så är du tekniskt sett i blandtrafik för du åker på en bilväg, även om det är väldigt lite trafik. Då måste du respektera trafiksignalen.

Den som åker på Östgötagatan kan åka i cykelfil, och måste därför inte stanna för röd trafiksignal, även om man ska ta det försiktigt och visa hänsyn. Däremot gäller högerregeln där cyklisterna korsar Hunnebergsgatan.

undefined
Väjningspliktskyltar för cyklister är inte helt uppenbart för den som inte har körkort. Här ska cyklister väja för fotgängare och cyklister från bägge håll.

Väjningsplikt för cyklister

På flera cykelbanor i staden sitter väjningspliktskyltar, särskilt längs cykellänken. Många cyklister saknar dock körkort och dessa korsningar riskerar att förvirra.

– Det är relativt nytt det här. Det är mycket längs cykellänken för att tydliggöra huvudflödenas riktning. Tanken med cykellänken är att man ska kunna hålla höga hastigheter och då underlättar det med några enklare vägmärken.

Kan man räkna med att alla cyklister förstår vad som gäller?

– Vi resonerar att som cyklist måste man också ha viss förståelse för trafikregler även om man inte har körkort. Väjningsplikt, stopplikt, och högerregel till exempel.

Den som kommer fram till skylten ska alltså släppa fram alla cyklar och fotgängare, både från höger och vänster.

Repslagaregatan - Gågata eller gångbana?

Den som åker in på Repslagaregatan kan bli förvirrad. Med bara hundra meters mellanrum sitter två väldigt snarlika skyltar, men som faktiskt har olika innebörd. Vid den runda skylten är det endast till fots som gäller.

– Det runda vägmärket är Påbjuden gångbana och innebär att banan endast är avsedd för gående. Övriga trafikanter får inte använda vägen om inget annat anges.

Mindre strikta regler gäller vid det fyrkantiga vägmärket, där får både cyklar och bilar korsa vägen om nödvändigt.

– Men om så görs så ska det inte ske i högre hastighet än gångfart, fordonet får inte parkeras och förare har väjningsplikt mot fotgängare, säger André Alfonsson.

undefined
I utfarten mot Abiskorondellen mot Vasavägen kommer cyklar i hög hastighet. Här är det 40-väg och cyklister har inte företräde.

Abiskorondellen ut på Vasavägen

Här finns ett övergångsställe där cyklar ofta kommer i hög hastighet. Övergångsstället är breddat med utrymme för cyklar, men här har de egentligen inte företräde.

– Man får skilja på passager, övergångsställen och cykelöverfarter. Vid en passage är tanken att göra det lättare för fotgängare och cyklister att passera gatan, exempelvis med nedsänkt kantsten utan att nödvändigtvis ge andra fordon väjningsplikt, säger André Alfonsson och fortsätter:

– På den här platsen har vi ett övergångsställe men inte en cykelöverfart. Cyklister får vänta och lämna företräde. Som cyklist kan man leda cykeln över om man vill att bilar ska stanna.

Cykelöverfarter markeras i regel med streckade vita fyrkanter på vägen och uppsatta vägmärken, samt är hastighetssäkrade för korsande fordon till max 30 km/tim.

undefined
I korsningen mellan Klostergatan och Ågatan har ett farthinder satts upp i backen. Små gupp förhindrar att cyklister åker för snabbt ner.
undefined
Gågata-skylt på Borgmästaregatan. Här kan bilar och cyklar passera, men i gånghastighet.

Ågatan

På Ågatan kan det särskilt vid morgonpendlingen komma cyklar i höga hastigheter. Här är det egentligen gågata, men cyklar är tillåtna. 

– Här fungerar kullersten som en hastighetssänkande åtgärd. Men eftersom det är gågata så får man inte cykla snabbare än gångfarthastighet. Ska cyklister cykla lagenligt, vilket vi hoppas alla gör, så gäller gångfart även i backen. På en gågata har man som cyklist även väjningsplikt mot gående.

undefined
På Sankt Larsgatan ska cyklister hålla till höger, här finns ingen riktig cykelbana. På kommunens hemsida finns en cykelkarta, där bland annat allmänna cykelpumpar finns utmärkta.

Sankt Larsgatan

Stora delar av Sankt Larsgatan saknar cykelbana. Här kan det ibland vara svårt att få plats med cykel och trafikingenjören rekommenderar andra vägar.

– Huvudtanken med Sankt Larsgatan är att det är en tungt trafikerad väg för buss främst, så det är inte optimalt för cykel. Man har ju Snickaregatan som går parallellt med Sankt Larsgatan och delar av Klostergatan som har cykelfartsgata, säger André Alfonsson. 

Han hänvisar även till cykelkartan på kommunens hemsida för att se möjliga cykelvägar. 

Samtidigt är det tillåtet att cykla på Sankt Larsgatan, då gäller samma trafikregler som för bilister samt att hålla så långt till höger som möjligt. Barn får cykla på trottoar fram tills att de fyllt åtta år.

Cykelregler · Bötesbelopp

Cykelbanor har högerregeln om inget annat anges.

Cykling på trottoarer är förbjudet med undantag för barn som får cykla på trottoarer fram tills att de är åtta år.

Cykling sker på höger sida om inget annat anges.

·

Otillåten skjutsning på cykel: 500 kr

Ingen eller trasig ringklocka: 500 kr

Barn som åker utan hjälm: 500 kr (förälder eller annan som skjutsar bötfälls)

Ej fungerande broms: 500 kr

Ej stannat vid stopplikt: 500 kr

Cyklat mot rött ljus: 1 500 kr

Ej iakttar väjningsplikt: 1 000 kr

Källa: Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!