Hårt tryck på däckverkstäderna efter snöfallet

Plötsligt kom snön. Och alla ville byta till vinterdäck samtidigt. Samtidigt har höjda råvarupriser gjort nya däck betydligt dyrare det senaste året.

"I fredags och måndags var det knökfullt här. Vi har fullt upp", säger William Angbom platschef på Däckservice i Linköping.

"I fredags och måndags var det knökfullt här. Vi har fullt upp", säger William Angbom platschef på Däckservice i Linköping.

Foto: Johan Rödin

Linköping2022-11-23 14:33

Snö i november är inget ovanligt. Men det faktum att snön i år kom efter en lång tids riktigt milt väder har gjort köerna för däckskifte ovanligt långa just nu.

Bilägare har vittnat om timslånga köer till drive through-byten under helgen. Och på däckverkstäderna är trycket stenhårt.

– Jag skulle nog säga att det blev extremt i år. Det var ju ingen kyla innan. Folk blev tagna på sängen. Vi har öppet 07–20 under säsong. I fredags och måndags körde vi med full bemanning i treskift fram till klockan 23, säger Andreas Östensson, platschef på Däckia Torvinge i Linköping.

undefined
"I fredags och måndags var det knökfullt här. Vi har fullt upp", säger William Angbom platschef på Däckservice i Linköping.

Samma sak var läget på Däckservice i Linköping där William Angbom är platschef.

– Det blev skrik och panik. I fredags och måndags var det extremt. Det var knökfullt här. Normalt stänger vi fem men vi blev kvar till 8, säger Angbom.

Nu har mycket av snön smält bort och anhopning av kunder har minskat något.

Både Däckia och Däckservice har fullbokat under torsdagen men det finns tider att boka på fredag och framåt.

Lite bättre framförhållning skulle också kunna göra att scener som de i helgen skulle kunna undvikas, enligt William Angbom.

– Byt gärna däck redan i slutet av oktober. Är det under 7 grader plus är det bättre med vinterdäck än sommardäck, tipsar han.

undefined
Tillgången på dubbade däck har minskat efter Rysslands invasion av Ukraina eftersom många av dem tillverkas i just Ryssland. Men både Däckservice i Linköping och Däckia Torvinge har varit ute i god tid och fyllt på lagren.

Det har under en längre tid talats om brist på dubbdäck i år eftersom många av dem tillverkas i Ryssland.

– I dagsläget ser det ändå okej ut. Vi var tidigt ute med våra försäsongsordrar och la upp ett stort laget även om utbudet inte är lika varierat som det brukar vara, säger William Angbom.

– Det är inga problem att få tag i däck. Däremot kan det vara svårt att få fram vissa specifika däck. Vi har laddat upp och har över tusen däck i lager, säger Andreas Östensson.

undefined
Priset på däck och fälgar har skenat på grund av höjda råvarupriser. "Det handlar om 25 procent sätt över ett helt år. Både gummi och stål har blivit dyrare", säger William Angbom, platschef på Däckservice i Linköping.

Något som dock märks direkt för konsumenterna är att priset på däck och fälgar har stigit rejält. Minst 20 procent. Kanske i vissa fall upp mot 35 procent.

– Det beror på dyrare frakt och stigande råvarupriser på gummi och stål, kommenterar Angbom.

– Vi har inte ökat våra servicepriser mer än den årliga treprocentiga indexhöjningen. Men däcken har blivit enormt mycket dyrare. Det märks förstås för en personbilskonsument. Men det är åkarna som lider mest. Däck till en lastbil eller andra tunga fordon kan kosta 12 000 kronor. Lägg till 35 procent på det och räkna in bränslepriserna så förstår man att de drabbas hårt, säger Andreas Östensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!