Under kvällen och natten till fredagen ska den gamla asfalten i rondellen fräsas bort. Därefter får bilarna rulla på ett knaggligt underlag till onsdag kväll i nästa vecka, då asfalteringen inleds. Den beräknas ta två nätter, med reservation för regn.
– Vi gör arbetet nattetid för att störa trafiken så lite som möjligt. Vi kommer att ha flaggvakter och trafiken kan passera hela tiden. Dagtid påverkas den inte alls, säger Dennis Höijer, driftingenjör på Linköpings kommun.
Braskens bro har nyligen blivit färdigreparerad, liksom slukhålet på Kallerstadsleden. På Storgatan pågår gatuarbeten till juni nästa år, liksom på bron över Haningeleden. Vid Eddan, i Tannefors, Ebbepark, Övre Vasastaden och många andra ställen byggs det.
Det grävs mycket i Linköping, Ulf Johansson Lorin, avdelningschef för stadsmiljö.
– Ja, visst är det så. Mycket beror på att det byggs så många bostäder. Det här är helt exempellösa år – vi får gå tillbaka till 1960-talet och början av 70-talet för att se något liknande. Det påverkar förstås trafiken, för det kräver ofta nya eller större ledningar i gatorna.
– Men samtidigt är det ju fantastiska stadsutvecklingsprojekt som ger väldigt många människor möjlighet att bo i fina områden. Man får inte glömma den sidan av saken.
Johansson Lorin får ofta höra kritik från irriterade bilister och öknamnet "Grävköping" är inte obekant.
– Men vi försöker faktiskt planera så att det som måste göras ska störa så lite som möjligt. Vi lägger mycket tid på det.