Som liten fascinerades 24-årige Daniel Kvist av stora maskiner. Och han var lyckligt lottad eftersom pappa Per-Ola kör lastbil i egna familjeföretaget Stratomta åkeri. Under uppväxten spenderade far och son många mil tillsammans i hytten, både helger, kvällar och efter skolan.
Ville du åka med så mycket?
– Ja, det var roligt och spännande. Ibland satt jag där och gjorde läxorna också, säger Daniel.
Som liten knatte kunde han inte ana att han tolv år gammal skulle börja bygga en app som nu används av majoriteten av lastbilschaufförerna i specialtransportbranschen.
Stratomta åkeri riktar in sig på just specialtransporter av stora maskiner, bland annat krossverk och grävmaskiner som flyttas mellan olika bergtäkter. Ibland syns lastbilarna med texten "Bred last" på vägarna.
Det är Trafikverket som godkänner transporterna och skickar med direktiv om vilken väg man måste ta, vilka hastigheter som gäller och annan viktig information längs vägen. Under färden kan chaufförerna följa instruktionerna i Trafikverkets gratisprogram på datorn.
Men Per-Ola var frustrerad. Han tyckte inte att programmet var användarvänligt eftersom det bara var ett stort textdokument utan karta.
Det borde gå att skapa en bättre lösning tänkte Per-Ola och frågade då tolvårige Daniel som hade testat lite programmering hemma.
– När jag tröttnade på att spela dataspel började jag modifiera dem. Jag kunde lägga in nya fordon och gubbar och gjorde även egna små spel.
Han lärde sig allt genom att googla och titta på Youtube.
Gick du igång när pappa bad om hjälp?
– Ja, det var kul att testa nya saker och jag fick lite idéer.
Målet var en karta i stil med Google maps som visade vägsträckan, var man befann sig och en lista intill med viktig information. Det skulle bli en app till surfplattor och mobiltelefoner.
– Det är ju lite smidigare format än bärbara datorer, men det var svårt och jag fick kämpa en del i början.
Det blev mycket googlande, en av de största utmaningarna i teststadiet var att hitta gratisversioner till kartfunktioner och andra tjänster som behövdes till appen. Men inom ett år kunde de testa en första enklare version. Och den fungerade.
Hur kändes det?
– Häftigt, det var fascinerande att jag kunde styra telefonen som jag ville.
Vad tyckte din pappa då?
– Han blev imponerad helt klart.
Arbetet med appen gick lite i vågor eftersom Daniel gick i skolan och gjorde annat på fritiden. Men 2016, när han var 15 år gammal, var det dags att lansera androidappen skarpt under namnet ESS Dispenser. Han postade lite reklam i en Facebook-grupp riktad till branschen och höll tummarna.
– Det var nervöst och kändes stort. Jag hoppades att någon skulle vilja köpa appen.
Ryktet spred sig bland lastbilschaufförerna och köpen trillade in i snabb takt.
– Det gick över förväntan. Många har hört av sig genom åren och sagt att de gillar appen och det är ju jättekul.
Nu har Daniel cirka två tredjedelar av branschen i Sverige som kunder. Omkring 400 företag betalar en årsavgift för att kunna använda appen i drygt 600 olika enheter. Och det tillkommer löpande nya kunder.
Han kan inte leva fullt ut på sitt företag ESS Vägsystem utan jobbar även som lastbilschaufför i familjeföretaget.
Vill du jobba med din verksamheten på heltid?
– Det hade varit roligt. Men då krävs nog att jag höjer priset och utvecklar något mer hjälpmedel till transportbranschen.
Några idéer på gång?
– Inte i dagsläget, men man vet aldrig vad man stöter på.