Därför fick hög Saab-chef sparken

Saabs vd Håkan Buskhe kommenterar nu varför han gav Ulf Nilsson, tidigare chef för Saab Aeronautics, sparken. Det var meningsskiljaktigheter om hur företaget ska ledas som låg bakom beslutet.

Direktör. Håkan Buskhe, vd på Saab, kan glädja sig åt en stark delårsrapport.

Direktör. Håkan Buskhe, vd på Saab, kan glädja sig åt en stark delårsrapport.

Foto: Peter Jigerström

Linköping2017-04-26 09:42

På onsdagen presenterade Saab en stark delårsrapport. Vinsten före skatt landade på 475 miljoner kronor, vilket ska jämföras med vinsten på 291 miljoner kronor för motsvarande period i fjol. Orderingången mer än fördubblades från 4,6 miljarder kronor till drygt 9,7 miljarder kronor ett år senare. Den största beställningen stod Förenade Arabemiraten för. Arablandet beställde ytterligare ett signalspaningsplan, kallat Global Eye, av Saab till ett värde av cirka 2 miljarder kronor.

– Det ha varit en bra start på det här året. Det är i linje med de förväntningar vi har haft, säger Saabs vd, Håkan Buskhe till tidningen.

I början på mars kom det överraskande beskedet att Ulf Nilsson, chef på Saab Aeronautics och därmed ansvarig för Gripen-projektet, fått lämna sin tjänst med omedelbar verkan. Han ersattes med Lennart Sindahl, som tidigare innehaft samma tjänst. Fram till nu har inte Saab offentligt kommenterat den hastiga ommöbleringen i ledningen.

Varför fick Ulf Nilsson sluta?

– Det är inte konstigare än att i bland har man olika uppfattningar om hur man ska leda och styra ett företag. Det har ingenting med något projekt att göra. Ulf jobbar kvar i bolaget. Det är inte mer dramatiskt än så, säger Håkan Buskhe.

Den nya versionen av Gripen – Gripen E – premiärvisades i Linköping i maj förra året, men ännu så länge har det inte lämnat marken. Planen är nu att premiärflygningen kommer att ske någon gång under det andra kvartalet i år.

– Projektet går enligt plan. Vi är de enda i västvärlden som bygger ett helt nytt stridsflygplan med helt ny teknologi. Vi håller vår tidsplan. Sedan är det alltid så att det sker vissa justeringar fram och tillbaka, men det ser överlag bra ut. Som jag sagt tidigare är vår ambition att genomföra den första flygningen under det här kvartalet och det håller vi fast vid, säger Håkan Buskhe och fortsätter:

– Vi håller våra leveranstider. Sedan sker det alltid omprioriteringar i ett projekt.

Parallellt med utvecklingen av det nya stridsflygplanet, som beställts av Sverige och Brasilien, har Saab tillsammans med Boeing utvecklat skolflygplanet T-X. Företagen har tillverkat två provflygplan som nu testflygs i USA. Det amerikanska flygvapnet förväntas beställa 350 skolflygplan och ett beslut om vilka tillverkare som får beställningen förväntas komma i slutet av detta år.

– Tekniskt sett går projektet väldigt bra och vi har ett väldigt bra erbjudande till US Air Force. Utprovningarna går bra och vi levererar tekniska data. Vi har lämnat in vår offert. Det är fortfarande ett antal vakanser inom den amerikanska administrationen efter presidentbytet. Det gör att det kan bli någon försening. Men överlag går det mycket bra.

Räknar du med ett beslut i år?

– Det är utsatt till december. Men man kan notera att de berörda myndigheterna i USA är ganska ansträngda. Inom tolv månaders tid vet vi nog var det här landar någonstans.

Vad säger konkurrenterna om att ni har två provflygplan i luften?

– Jag tror att de är ganska förvånade. Med vårt nya arbetssätt får vi kortare ledtider. Jag tror att konkurrenterna har stor respekt för oss, men samtidigt har vi stor respekt för våra konkurrenter.

– Om man underskattar sina konkurrenter har man aldrig någon möjlighet att vinna, säger Håkan Buskhe.

Nöjd. Håkan Buskhe, vd på Saab, kan konstatera att försvarskoncernen ökar sin vinst.
Nöjd. Håkan Buskhe, vd på Saab, kan konstatera att försvarskoncernen ökar sin vinst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!