Därför lyser gatubelysningen på dagen i Linköping

36 000. Ungefär så många lyktstolpar, och ännu fler armaturer jobbar Tekniska verken med att inspektera under de kommande veckorna. Arbetet görs för att hitta trasiga lampor innan höstens mörker.

Projektledare Robert Sidorson tillsammans med belysningsteknikerna Pontus Lantz och Armin Piric på Tekniska verken vittnar om hektiska veckor att få klart alla reperationer.

Projektledare Robert Sidorson tillsammans med belysningsteknikerna Pontus Lantz och Armin Piric på Tekniska verken vittnar om hektiska veckor att få klart alla reperationer.

Foto: Jesper Friman

Linköping2024-08-22 06:38

Nyheten i korthet

  • Tekniska verken i Linköping inspekterar och reparerar runt 36 000 lyktstolpar inför höstens mörker.
  • Gatubelysningen i Linköping kommer delvis att vara tänd även under dagen under inspektionsperioden.
  • Arbetet ska vara klart den 15 september, med omkring 2 000 förväntade reparationer.

Arbetet går ut på att en enhet åker runt till samtliga lyktstolpar i hela Linköping under nätterna och om de hittar en lampa som inte lyser eller om exempelvis armaturen är defekt rapporterar de in felet. Sen kommer ett team dagtid och utför reparationen.

Under tisdagen är belysningsteknikerna Pontus Lantz och Armin Piric från Tekniska verken tillsammans med projektledaren Robert Sidorson i det kommande bostadsområdet i Ekängen och tittar över utomhusbelysningen.

Mellan tum- och pekfingret tror de att de utför omkring 2 000 reparationer.

– Allt ska vara klart 15 september. Till dess är det full fart, konstaterar Pontus Lantz.

undefined
Man får inte vara höjdrädd som belysningstekniker. Enligt Armin händer det att de är uppe 20-25 meter och reparerar belysning.

Under veckorna när inspektionsarbetet utförs kommer lyktstolparna runt om i Linköping delvis stå tända även under dagen. 

– Men det är inte så att alla står och är tända hela tiden, utan det är områdesvis. Är vi i exempelvis Ryd och kör en dag så lyser det kanske i delar av Ryd hela den dagen, förklarar Robert Sidorson.

Arbetet görs till stor del för att vara förberedda inför höstens mörker då de ofta får in fler och fler anmälningar om trasiga lyktstolpar från allmänheten.

– Det märks att det kommer in mycket mer när det blir mörkare ute. Under sommaren händer det inte särskilt mycket, förklarar Pontus.

undefined
Enligt Pontus och Armin påbörjas alla insatser med en grundlig riskanalys där de undersöker arbetets risker för exempelvis trafiken och gående.

Bemötandet från Linköpingsborna när de är ute är dock inte alltid positiv.

– Det är lite till och från med det faktiskt. Vissa har väldigt bra förståelse och saktar in och har respekt. Medan vissa andra struntar i det och bara kör på i full fart. Tyvärr är ju våra bilar så stora som de är. När vi arbetar på större vägar använder vi också TMA-bilar för att få trafiken runt om att sänka farten. Men vi försöker hålla åt sidan så mycket det går så att alla ska kunna ta sig fram, förklarar Armin Piric.

Han förklarar att det är de trängre områdena inne i stan som ofta är de jobbigaste att jobba i och att det händer att de täcker hela gatan.

undefined
Utöver underleverantörer är det totalt fem tekniker som utför det omfattande arbetet.

I övrigt kommer trion inte på så många nackdelar med jobbet.

– Det är ändå en frihet. Att kunna åka runt och se mycket av stan. Samtidigt som man gör nytta förstås, förklarar Pontus. 

– Det blir liksom aldrig ensidigt. Man kommer i olika situationer och får vara med om mycket olika utmaningar. Sen är det coolt att man själv kan se så tydligt vad man har gjort. När man åker förbi ett område där man fixat lamporna kan man klappa sig själv lite på axeln, fyller Armin i.

undefined
Tumme upp från Armin Piric efter utförd reparation.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!