IFS bildades 1983 av några studenter i Linköping. Företagets grundstomme är affärssystem. I dag finns företaget globalt med verksamhet i 50 länder. För att marknadsföra sig globalt storsatsar man nu på sponsring av Formel 1-stallet Sauber. Nyligen var Sveriges förasta F1-stjärna på 20 år – Marcus Ericsson – på besök hos IFS i Linköping.
– Formel 1-loppen ses av 400 miljoner människor världen över. Det är en sport som innehåller mycket teknologi, och vi kan känna igen oss i att små förändringar kan göra stor skillnad för slutresultatet. Vi har redan märkt att det finns ett stort intresse från våra kunder som sett vårt varumärke på Marcus Ericssons Formel 1-bil. Det är även något som vår personal kan känna stolthet över, säger Per Åsberg, varumärkeschef på IFS.
En av världens största
Loggan är svår att missa. Den finns både på sidorna av bilens bakvingar och framför sittbrunnen på Marcus Ericssons bil.
– Att synas har blivit mycket viktigare de senaste åren. Vårt mål är att bli en av världens största leverantörer av affärssystem. Vi är på god väg. Men vi blir aldrig färdiga. Att välja ett affärssystem är ett stort beslut, det är oftast något man gör vart tionde–tjugonde år, säger Per Åsberg.
Konkurrensfördel
Affärssystem handlar inte bara om finansiella data. Systemet samlar allt från lagerhållning, logistik, och förteckning över delar vid avancerad tillverkning. När det gäller bilar så är Toyota en av de biltillverkare som använder affärssystem från IFS.
– Vi talar inte så mycket om våra kunder. Det är en konkurrensfördel att ha ett visst affärssystem och därför vill inte våra kunder kommunicera den informationen. Däremot kan jag säga att 64 av världens vanligaste bilmärken använder IFS affärssystem i tillverkningen av bilnyckeln, säger Per Åsberg.