Det handlar bland annat om nya regler för elmarknaden som kan innebära att alla elkunder måste göra ett aktivt val av elleverantör. Därför har Bixia beslutat att stänga sju av sina tio kontor och i samband med det berörs cirka 50 medarbetare. Huvudkontoret i Linköping är ett av de tre kontor som kommer att finnas kvar, tillsammans med Nässjö och Växjö.
– Kunderna är väldigt aktiva redan nu. Men vi tror att de kommer att bli ännu mera aktiva i framtiden, säger styrelseordförande Anders Jonsson.
I dagsläget ansluts man automatiskt till nätägarens elhandlare, om man inte själv gör ett aktivt val. Men enligt Bixias analys kommer kunderna i framtiden att behöva göra ett aktivt val, exempelvis i samband med flytt.
– Vi märker att man jobbar väldigt hårt politiskt på detta, och vi tror att vi är tidiga i branschen med åtgärder. Det är bra med konkurrens och aktiva val, men det kommer att påverka hela branschen. Det kommer att bli mycket större rörlighet i framtiden. Den som har bäst service, bäst alternativ för miljön och bra priser kommer att få kunderna, säger Anders Jonsson.
De kontor som stängs är Alvesta, Göteborg, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla och Ängelholm. Samlokaliseringen kommer att ske löpande under 2015. Bixia har i dag cirka 130 medarbetare. 50 av dem berörs av stängningarna.
– Det är naturligtvis väldigt tråkigt att så många av våra medarbetare drabbas. Vi kommer att erbjuda ett stort antal anställda möjlighet att flytta med till de orter där lediga tjänster kommer att uppstå och hoppas att så många som möjligt kommer välja att göra det, säger Mikael Hansevi, vd för Bixia AB.
I dagsläget kan han dock inte säga hur många lediga tjänster som kommer att beredas på de tre orterna. Fackliga förhandlingar kommer att inledas.
Hur ska ni bli konkurrenskraftiga?
– Genom samlokaliseringen får vi en betydligt effektivare organisation. Genom bättre digitala tjänster och service och genom priserna kan vi konkurrera, säger Mikael Hansevi.
Om ni blir färre medarbetare, hur påverkar det servicen?
– Vi kommer att bli mycket effektivare med samlokaliserad organisation. Men jag understryker att det är mycket tråkigt att behöva säga upp medarbetare som jobbat länge för oss.
Bixia påbörjade sitt förändringsarbete redan i höstas då man beslutade att stänga igen sina butiker samtidigt som man gjorde en organisationsförändring. Företaget ligger långt fram i utvecklingen kring förnybar elproduktion och har en egenutvecklad affärsmodell för byggnation av vindkraftverk tillsammans med kunderna.
– Vi har en uttalad affärsstrategi för att skapa vinster på lång sikt och ser en tydlig trend i att allt fler företag vill ta ett eget klimatansvar och samtidigt bli sina egna elproducenter, säger Mikael Hansevi.
Bolaget omsätter cirka 2,3 miljarder (2,6 mdr kr för 2013) och har cirka 300 000 kunder