Därför stänger SAS i Linköping

Enligt flygbolaget SAS ligger flera orsaker bakom den aviserade nedläggningen av flyglinjen Linköping–Köpenhamn.
En av dem är dålig lönsamhet.

Fredrik Henriksson, presschef på flygbolaget SAS.

Fredrik Henriksson, presschef på flygbolaget SAS.

Foto: SAS

Linköping2016-12-01 18:59

Den 18 januari stängs linjen som öppnades med pompa och ståt våren 2013. SAS flyger med danska underleverantören Jettime från Linköping, med SAS-målade flygplan. Men Jettimes krisar efter en satsning på bland annat fraktflyg, ställer om och går tillbaka till charterflyg med större flygplan som kärnverksamhet. Det gör att Linköping och danska Århus kommer i kläm. Där stänger SAS sina linjer när Jettime fasar ut sina mindre ATR-flygplan och går över till de större Boeing 737.

– Vi har full produktion och alla våra flygplan är i trafik. Därför kan vi inte sätta in några egna flygplan på den linjen och därför måste vi tyvärr lägga ned linjen, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS.

LÄS MER: Stort flygbolag lämnar Linköping

Lönsamhet

Han menar samtidigt att lönsamheten påverkar beslutet.

– Det här är inte en jättelönsam linje. Då hade vi aldrig stängt den. När vi hamnar i ett läge där Jettime fasar ut ett av sina flygplan med ganska kort varsel så måste vi tyvärr stänga. Det är en totalbedömning vi gör och givetvis tittar vi på var det påverkar minst antal av våra resenärer. Linköping och Århus är de ställen som vi ser.

Vad beror det på?

– Det är nog under olika perioder som efterfrågan är olika stor. Det händer att vi öppnar och stänger linjer. Oftast inte med så kort varsel som i det här fallet. Generellt sett så ser vi alltid över vårt trafiknätverk exempelvis från sommarsäsong till vinter. Men då går vi alltid ut med förändringarna långt i förväg.

Varför tar ni inte in ett annat bolag?

– Det är inget vi utesluter. Men just nu samarbetar vi med fyra strategiska underleverantör. All deras tillgängliga produktion har vi i vårt trafiknätverk. När Jettime fasar ut så har inte vi några produktionsresurser, säger Fredrik Henriksson.

LÄS MER: Då kan nya landningsbanan vara klar

Ombokning

Han understryker också att de som eventuellt har bokat biljetter till Köpenhamn efter 18 januari garanteras ombokning till Arlanda eller pengarna tillbaka.

Vd:n på Linköping city airport – Camilla Lejon – kommenterade SAS tillbakadragande med att SAS-linjen ändå är en liten del av det totala antalet passagerare. Enligt det kommunägda flygplatsbolagets årsredovisning för 2015 har antalet som flyger från Linköping ökat de senaste åren, från 116 657 passagerare år 2013 till 157 346 passagerare under 2015.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!