Dataspel kan ta honom till stjärnorna

Efter tre och ett halvt års utveckling släpper nu dataingenjören Jesper Tingvall sitt största dataspel någonsin, Scrap galaxy. Det har redan fått mycket uppmärksamhet, men från början var det bara ett litet sidoprojekt.

Engagerad. Jesper Tingvall engagerar sig i olika dataspelsevent i Linköping och arbetar som dataingenjör på ett IT-företag.

Engagerad. Jesper Tingvall engagerar sig i olika dataspelsevent i Linköping och arbetar som dataingenjör på ett IT-företag.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2017-11-26 15:00

– Jag gjorde första prototypen på en halv månad och tänkte egentligen visa upp ett helt annat spel på Närcon 2014. Men det spelet fungerade inte och det var Scrap galaxy som fick all uppmärksamhet. "Shit, vilket coolt spel! Var kan jag köpa det?", sa folk.

Den typen av omdömen har han fått vänja sig vid. På LiU game conference i Norrköping 2014 vann han första plats i LiU game awards. När han visade spelet på Sweden game conference 2016 ville spelarna inte sluta.

– "... eeeh, vi stänger nu!" sa värdarna till några deltagare som satt och provspelade mitt dataspel. De hade suttit och spelat Scrap galaxy i flera timmar!

Lång spelstory kort: Du bygger ditt rymdskepp och får då chansen att ge det vissa egenskaper. Sedan kommer du ut i en rymdmiljö där du kan bli angripen av de andra spelarna, men du kan också krocka med rymdskrot och med tunnor fulla av sprängmedel. Det är fullt av färger, explosioner, och ljudeffekter.

– Det ska vara ett spel som kompisar kan spela med varandra och ha roligt. Man ska snabbt komma in i det och kunna ge mer vana spelare motstånd. Men sedan finns det också ett djup där man kan bli bättre och snabbare på att bygga rymdskeppen.

Att det utspelar sig i en nedskräpad rymdmiljö är inget som Jesper Tingvall lägger någon djupare betydelse i.

– Nej, jag vill bara att alla ska kunna spela spelet och ha roligt. Jag vill inte blanda in några politiska budskap i dataspelet.

Efter att spelet kom till och fick så bra respons bestämde han sig för att satsa ännu mer på spelutveckling. Parallellt med jobbet har han startat företaget och spelstudion Catalope Games. Och för egen del hade han ett specialprojekt:

– Under ett års tid släppte jag ett spel i månaden. På så vis lärde jag mig massor om om tekniken. Det har jag haft nytta av och hela tiden har Scrap galaxy funnits där i baktanken. Det känns smått overkligt att det snart ska släppas.

Men helt ensam har han inte varit. Till spelmusiken har han tagit in Connor O.R.T Linning, en musiker från Kanada, han har anlitat artister från bland annat Finland och får hjälp med marknadsföring från Nordic spearhead i Danmark.

– Jag träffar väldigt många människor på spelkonvent, mässor och på olika forum på nätet. Inom indiespelvärlden finns en väldigt stor dela med sig-kultur. Det blir mycket bättre om jag sysslar med utveckling, eftersom jag kan det bäst. Jag kan göra musik och grafik också. Men andra kan det mycket bättre, säger Jesper Tingvall.

Han engagerar sig i olika dataspelsevents i Linköping och hans aktivititet har givit honom ett nätverk i branschen.

Hur är Linköping stad för dataspelsutvecklare?

– Bara bra. Innan jag började på Linköpings universitet så funderade jag på bland annat Chalmers. Jag har inte ångrat mitt val. Och när man nu bygger upp ett community för dataspel, East Sweden game, så är det väldigt roligt att kunna vara med. Här har man större chanser att påverka än i till exempel Malmö som redan har en inarbetat dataspelsprofil.

Han är medveten om att det är svårt att växa i dataspelsbranschen. Nu jobbar han som IT-konsult samtidigt som han utvecklar spel. Beroende på hur det går efter releasen av Scrap galaxy den 1 december så funderar han på att ta den till konsoll-spelmarkanden. Och sedan har han andra spelidéer att bygga vidare på.

– Men först ska jag nog ta det lite lugnt, jag har jobbat rätt hårt på sistone och vill ha lite mer tid med min flickvän, säger Jesper Tingvall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!