Östgötatrafikens vd Paul Håkansson låter mycket nöjd när han konstaterar att alla fordon i Östergötlands kollektivtrafik från och med 20 juni 2016 körs med förnyelsebara drivmedel.
– Det är något vi jobbat för länge. Nu kan vi lägga den sista pusselbiten, säger han.
De nya avtalen gäller landsbygdstrafiken i västra, mellersta och östra Östergötland. Kostnaden för Östgötatrafiken ligger enligt Håkansson på samma nivå, eller något lägre, jämfört med de tidigare avtalen.
I Åtvidaberg avbröts dock förhandlingarna på grund av bristande konkurrens och för hög prisnivå.
Var det bara en anbudsgivare där?
– Det vill jag inte kommentera. Men där gör vi om upphandlingen och hoppas få in bättre konkurrens, säger Paul Håkansson.
Daniel Hermansson är busschaufför i Motala och fackligt ombud för Kommunal. Han är glad och lättad över att Bliva får fortsätta att köra bussarna där. Att byta entreprenör innebär mycket oro bland chaufförerna. Hermansson minns hur det var för fem år sedan när Bliva tog över trafiken i Motala från dåvarande Veolia.
– Det var bara att börja om. Vi fick söka jobb, gå på anställningsintervju, få en provanställning. Tio av ungefär sjuttio förare blev av med jobbet då. Det är inte mycket till anställningstrygghet, med en sådan upphandling vart femte år.
Daniel Hermansson är mycket kritisk till hur upphandlingen gjorts i Östergötland.
– Politikerna här är så fruktansvärt fega. I Dalarna och Kalmar krävde de med framgång både personalövertagande och kollektivavtalsliknande villkor av entreprenörerna. Men inte i Östergötland.
Paul Håkansson tycker att personalövertagande är en facklig fråga som får drivas i förhandlingar med arbetsgivaren.
– Det vore svårt för de små företagen med ett sådant krav. I den här upphandlingen hade vi cirka 25 företag som lämnade anbud och det är både småföretag, mellanstora och stora, multinationella som vunnit.
Även om personalövertagande inte finns inskrivet i Östgötatrafikens avtal med nya entreprenörer har Kommunal hopp om att det blir bättre för förarna den här gången.
– Vi har skrivningar i det nya bussbranschavtalet som vi kommer att stödja oss på. Bland annat står det att man i första hand ska ta personal från det företag man övertar trafiken från, säger Fredric Jacobsson, ombudsman på Kommunal.
Här är upphandlingens vinnare, område för område.
Västra Östergötland: Bliva fortsätter i Motala, Vadstena, Mjölby och Ödeshög samt får trafik även i Borensbergs omnejd. Lingmerths fortsätter i Österbymo. Motorcentralen Bo Pettersson AB fortsätter med särskild kollektivtrafik i Ödeshög.
Mellersta Östergötland: Bliva tar över i Vikingstad och Nykil efter Blåklintsbuss respektive Nykils Trafik. Nilsbuss får köra i Kisa med omnejd i stället för Blåklintsbuss.
Östra Östergötland: SamBus tar över Finspång/Rejmyre (i dag Keolis). Nobina fortsätter i Norrköpings omnejd. Högstad Produktion tar över i Kvarsebo och Östra Husby efter Hällesta Buss respektive Vikbolands Taxi. Buss Väst vann i Söderköping med omnejd (i dag Ringarums Linjetrafik).