Stipendiet delas ut varje Är sedan 2003 och ska gÄ till nÄgon eller nÄgra som har gjort "pÄtagliga insatser för demokratin, integration eller jÀmlikhetsarbete". I Är har politiker och tjÀnstemÀn frÄn kommunstyrelsen, barn- och ungdomsnÀmnden och bildningsnÀmnden gemensamt kommit fram till att det ideella lÀxhjÀlpsinitiativet Mattecentrum ska fÄ bÄde Àran och 8 000 kronor.
ââDet kĂ€nns jĂ€ttebra och kul att bli uppmĂ€rksammade för vĂ„rt arbete, sĂ€ger regionansvariga Isabelle Almskoug.
Mattecentrum finns i över trettio stÀder i Sverige och arrangerar lÀxhjÀlp inom mattematik med hjÀlp av volontÀrer.
ââDet kan vara gamla mattelĂ€rare, ingenjörer eller nĂ„gon som pluggar matte pĂ„ universitetet till exempel.
Hur hittar ni volontĂ€rer?âââI Linköping har vi haft ganska lĂ€tt att hitta volontĂ€rer faktiskt, till skillnad frĂ„n mĂ„nga av vĂ„ra andra stĂ€der. HĂ€r finns ju universitetet och mĂ„nga teknikföretag, sĂ„ Linköping Ă€r en bra stad.
Varje vecka anordnas nio stycken "rÀknestugor" i Linköping dit elever kan komma för att fÄ hjÀlp eller inspiration. RÀknestugorna hÄller för det mesta öppet pÄ kvÀllstid och finns pÄ Folkungaskolan, Berzeliusskolan, Katedralskolan, Birgittaskolan och SkÀggetorpsskolan.
ââDet spelar ingen roll vilka betyg man har eller vad man kĂ€nner för matte, alla Ă€r vĂ€lkomna att dyka upp.
Antalet elever som dyker upp pĂ„ trĂ€ffarna varierar frĂ„n allt mellan tre till tjugo personer. NĂ€stan alltid finns det treâfyra volontĂ€rer pĂ„ plats.
ââĂr det ett nationellt prov i svenska pĂ„ gĂ„ng till exempel sĂ„ Ă€r det inte lika mĂ„nga som lĂ€gger extra tid pĂ„ matte.
Förutom rÀknestugorna driver Mattecentrum ocksÄ hemsidorna matteboken.se och pluggakuten.se. Den förstnÀmnda har precis översatts till arabiska för att underlÀtta integrationen för mattestuderande arabisktalande personer.
â Vi valde arabiska dĂ„ vi för nĂ„gra Ă„r sedan mĂ€rkte att det var mĂ„nga arabisktalande som tog hjĂ€lp av oss. Men vi har stor spridning pĂ„ sprĂ„ken, vi fĂ„r se om det Ă€r nĂ„gonting vi kan satsa pĂ„ i framtiden, sĂ€ger Isabelle Almskoug.
ââVi mĂ€rker ofta, och det gĂ€ller inte bara personer som inte har svenska som modersmĂ„l, att det Ă€r just sprĂ„ket som stĂ€ller till det. MĂ„nga kan rĂ€kna ut uppgiften men de förstĂ„r inte vad frĂ„gan Ă€r för att sprĂ„ket Ă€r för svĂ„rt.
Vad ska ni göra för pengarna?ââDels ska vi lĂ€gga det pĂ„ ett mattekonvent som vi arrangerar i maj varje Ă„r inför nationella provet och dels pĂ„ lovskolor dĂ€r eleverna kan frĂ€scha upp sina kunskaper eller öva inför en prövning till höstterminen.