De ger en unik inblick i hjärnan

På tio år har Linköpingsföretaget SyntheticMR gått från Marcel Warntjes snilleblixt till potentiell världsstandard för effektiva magnetkameraundersökningar.

Global. Genom avtal med stora tillverkare hoppas SyntheticMR vd Stefan Tell att tekniken ska kunna spridas globalt.

Global. Genom avtal med stora tillverkare hoppas SyntheticMR vd Stefan Tell att tekniken ska kunna spridas globalt.

Foto: SyntheticMR

Linköping2017-05-30 21:17

För precis tio år sedan startade SyntheticMR i Linköping. Då som ett litet start-up bolag med bara grundaren Marcel Warntjes och en doktorand. Idag har man tecknat avtal med tre av världens största tillverkare av avancerad medicinteknisk utrustning. GE Healthcare, Siemens och Philips. Nu har bolaget 15 anställda och värderas till över 1 miljard.

– Det är lite fränt faktiskt. Det är inte så många bolag som har lyckats med att teckna avtal med tre så stora leverantörer. Vår metod är unik i att den både gör att undersökningstiden blir kortare, men samtidigt kan vi segmentera ut vävnader i hjärnan som inte varit möjligt att segmentera ut tidigare, säger vd Stefan Tell.

Det företaget gör – är inte helt lätt att förstå. Men kortfattat går det ut på att göra magnetkameraundersökningar effektivare. Med SyntheticMRs teknik kan man genom en bildtagning syntetisera upp till åtta helt olika kontrastbilder vilket med konventionell MR hade krävt åtta separata bildtagningar.

– Man kan säga att det finns två kategorier av kliniker. Dels de som tar många bilder, vilket tar lång tid. Där kan vi korta deras undersökningstid. Och sedan finns det de som tar få bilder och i dessa fall adderar vår teknik ytterligare information.

I dagsläget saknas konkurrenter inom fältet. Genom att ha knutit tre stora tillverkare till sig hoppas Stefan Tell på att just deras teknik blir en framtida standard.

– Vi tror att avtalen med de här tre stora tillverkarna är en bra grogrund för att vår teknik kan bli en framtida standard. Fram till 2014 jobbade vi mest med tekniken, nu gäller det att fortsätta få ut den på en global marknad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om