Det var trafiksäkerhetsdag på Linköpings motorstadion för treorna som pluggar på Östergötlands fyra transportgymnasium, Vreta utbildningscentrum, Hagströmska gymnasiet (båda Linköping), Ebersteinska gymnasiet (Norrköping) och Carlsunds utbildningscentrum (Motala).
Ett 50-tal ungdomar som snart tar studenten fick träna halkkörning, göra bromsprov på såphal vägbana, fixa hjärt-lungräddning på plastdocka och släcka bränder.
– Det är viktigt att eleverna får känna på alla de här sakerna innan de rullar ut på våra vägar. Det handlar till stor del om att öka deras säkerhetstänk, sa Helena Hellstén, ansvarig skadeförebygg på Länsförsäkringar Östgöta som var med och arrangerade dagen.
Erica Skogh, Sandra Fransson och Moa Molin är tre tjejer som inte tvekar att sätta sig bakom ratten på vägens bjässar.
– Jag gillar att vara ute på rull. Man är nära naturen och får se mycket vackert, tyckte Moa.
Sandra menade att lastbilschaffisyrket kan vara en tuff värld att kliva in i för en tjej.
– Det är grabbarna som dominerar och språket kan ibland vara lite fränt. Man får vara beredd på att höra en del grejer, typ "oj lilla tjejen, behöver du hjälp?".
– Då får man vara lika frän tillbaka och säga, "nej tack, jag klarar mig själv".
Erica Skogh vet också vad som möjligtvis väntar.
– Det gäller att ha skinn på näsan och kunna stå emot, sa hon.
Alla tre tjejer har klart med arbetsgivare efter studenten.
Då ger de sig ut på landsvägarna med fullt ansvar för ståkollosserna.
– Först ska vi ha lite kul i samband med avslutningen. Sedan är det jobb för hela slanten, sa Moa.
Kenneth Gustafsson, lärare på Vreta utbildningscentrum, förklarade att det blir fler och fler tjejer på utbildningarna.
– Det är väldigt roligt att kunna konstatera det. Och de som blir godkända får jobb nästan direkt. Åkerierna skriker efter chaufförer. Det är ett bristyrke.
Men inte bara det.
Kenneth Gustafsson berättade att om en arbetsgivare har att välja mellan en kille och en tjej är det oftast tjejen som drar vinstlotten.
– Skälet till det är enkelt. Kvinnor kör snålare och är försiktigare än män. Därför kör de heller inte sönder så många grejer. De är mindre kostsamma och drar på så vis in mer pengar till företaget.