Jonathan Prytz och Samuel Sekandagu stÄr bakom allt och nÀr de nu slÀpper sitt senaste dataspel Star shelter sÄ har de fÄtt tillbaka framtidstron.
â Ăverlevnadsspel Ă€r ganska stort i dataspel i desktop-miljö men det finns nĂ€stan inga inom virtual reality. Det var nĂ€r jag upptĂ€ckte det som entreprenören i mig vaknade. Jag ville egentligen bara avsluta vĂ„rt förra spelprojekt och bygga ett nytt, sĂ€ger Samuel Sekandagu.
De flesta kĂ€nner igen virtual reality som det dĂ€r visiret man hĂ€nger över ansiktet â och vips Ă€r man inne i en tredimensionell vĂ€rld dĂ€r man med ett par handkontroller bĂ„de kan styra och plocka upp saker.
MÄnga spÄr en lysande framtid för virtual reality inom mÄnga anvÀndningsomrÄden, bland annat olika presentationer. I spelbranschen kan den ge en sÀrskilt speciell upplevelse. Jonathan Prytz och Samuel Sekandagu Àr bÄda i 25-ÄrsÄldern, de har kÀnt varandra sedan lÄgstadiet och har bÄde spelat och konstruerat dataspel i Äratal. Och de har redan haft framgÄngar. För nÄgra Är sedan fick de en Kickstarter-investering frÄn finansiÀrer i USA och kunde lansera ett spel genom en publisher. Det blev deras utbildning.
â Vi har ingen universitetsbakgrund eller sĂ„. Vi gick byggprogrammet pĂ„ Ljunkan pĂ„ gymnasiet. Men ingen av oss har jobbat sĂ€rskilt lĂ€nge pĂ„ nĂ„got bygge. Det var inte vĂ„r grej helt enkelt. NĂ€r vi fick chansen att bygga dataspel och fĂ„ betalt sĂ„ var det ingen tvekan, sĂ€ger Jonathan Prytz.
De startade ett bolag, spelstudion Overflow, och lÀrde sig allt mer om programmering och grafik. Vid sidan tog de olika ströjobb. Men för nÄgot Är sedan nÄdde de vÀgs Ànde med Overflow. Pengarna i bolaget var slut. Det var dÄ de valde att satsa pÄ VR, och fick en nystart. Spelen publicerar de nu i eget namn pÄ spelsajten Steam.
â PĂ„ ungefĂ€r ett Ă„rs tid har vi byggt tre olika VR-spel. Det som Ă€r speciellt Ă€r att de hela tiden ger intĂ€kter, Ă€ven om de inte toppar. Vi har mĂ€rkt att det Ă€r en ganska lĂ„ng svans pĂ„ försĂ€ljningen av dataspel, om de funkar och blir uppskattade.
Star shelter Àr studions Ättonde spel. Men deras ögon glittrar nÀr de berÀttar om den hÀr releasen, som de hoppas mycket pÄ. De har ocksÄ sett responsen frÄn marknaden efter att de lagt ut korta filmsekvenser frÄn spelet pÄ bland annat Youtube.
â Det hĂ€r trycket har vi aldrig tidigare upplevt nĂ€r vi har slĂ€ppt andra spel. Vi har fĂ„tt vĂ€ldigt fin respons frĂ„n fans som har sett vĂ„ra filmklipp. Vi har fokuserat pĂ„ tekniken tidigare, men nu lĂ€r vi oss mer om marknadsföring. Vi kommer att vara mer delaktiga och visa oss sjĂ€lva pĂ„ Youtube-klipp och liknande, sĂ€ger Samuel Sekandagu.
Spelidén bygger pÄ att spelaren lÀmnas med ett trasigt rymdskepp i ett slags Bermuda-triangel i rymden, med fullt av skadade gamla spökskepp.
â Sedan blir det en kamp om överlevnad. Du mĂ„ste bĂ„de hĂ„lla dig undan frĂ„n drönare som beskjuter dig, frĂ„n kometer som piskar mot rymdskeppen och sĂ„ mĂ„ste du hitta mat och syre för att klara dig. Bland annat mĂ„ste du ta hand om vĂ€xter som kan ge dig syre.Just nu arbetar de heltid med sitt företag. De sitter hemma i sina bostĂ€der i Linköping och har stĂ€ndig kontakt med varandra via nĂ€tet. Sedan ses de pĂ„ torsdagarna pĂ„ spelutvecklingscentrumet East Sweden game i Ebbepark, dĂ„ det Ă€r öppet för besökare. DĂ€r sker ocksĂ„ lanseringen av Star shelter, pĂ„ torsdagskvĂ€llen.
â Det ska bli vĂ€ldigt spĂ€nnande att se hur det tas emot, sĂ€ger Jonathan Prytz.
Vad har ni för planer sedan?â VĂ„rt mĂ„l just nu Ă€r att fĂ„ en sĂ„dan lönsamhet att vi kan skaffa ett eget kontor tillsammans. Vi behöver ocksĂ„ anlita en konstnĂ€r som Ă€r bra pĂ„ 2D-konst och kan jobba online, sĂ€ger Jonathan Prytz.