Det är en kylslagen morgon men ute på lastkajen har arbetet redan pågått i timmar. Lastbilar anländer kontinuerligt från terminalen i Torsvik, Jönköping, med paket som ska sorteras och distribueras vidare till företag och privatpersoner. Inne i terminalen parkeras både färdigpackade vagnar och varor som ska sorteras. Plastlådor fyllda med godis ska vidare till en butik på Ågatan. Kartonger med popcorn till en annan mottagare på samma gata. Här finns tekniska prylar, dammsugare, böcker, kläder och emballage med hö som ska köras ut till en djuraffär. Idag är personalen van vid att sortera det mesta, annat var det när företagspaketen introducerades 1996, minns produktionschef Kent Westling.
– Det var lite vilda western då, säger han.
Vilket är det mest udda paket du stött på?
– Vi fick en roddbåt en gång, med en adresslapp, som skulle gå som företagspaket. Vi löste det med en lastbil.
Kent Westling, som arbetat som chef sedan 1987, säger att utvecklingen gått fort fram. Den stora ökningen av paket märks av tack vare näthandeln. I samband med olika jippon som ”Cyber Monday” och ”Black Friday” går försäljningen i taket. Då ökar också trycket på anläggningen i Linköping. Företaget kör dagligen ut 3 000 paket till privatpersoner och företag. Därutöver 200 pallar till företag och 50–60 behållare till postombuden.
Här jobbar ett 60-tal chaufförer och ett 80-tal brevbärare. Jargongen under morgonen är hjärtlig och lite rå mellan kollegorna, som bokstavligen kastar post mellan sig och ner i olika lådor med utmärkta postnummer.
– Vi sorterar klump, säger Maria Samuelsson, som om det vore något alla borde känna till.
Klump?
– Tjocka brev, förtydligar en kollega.
Maria Samuelsson har arbetat som brevbärare i över 25 år.
– Att komma ut mitt på dan är det bästa med jobbet. Och kompisarna, för det mesta, tillägger hon med ett skratt.
Men visst har arbetsrutinerna förändrats, medger hon genom fler arbetsuppgifter och större distrikt att köra på.
– Förr jobbade jag på beting och kunde gå hem när jag blev klar.
Under nästa vecka väntas också de första julkorten anlända och som mest tryck tror Kent Westling att det blir på måndag innan jul. Trots att många idag skickar elektroniska hälsningar är julkortsskrivandet fortsatt populärt.
– Förra året skickades det 24 miljoner julkort i landet.
På lastkajen i andra ändan av byggnaden står Postnords tio bilar. Chaufförerna är i full färd med att registrera och lyfta in de olika förpackningarna som sedan levereras direkt till kund och inte via ombud där man själv ibland hämtar ut varor efter avisering per post eller mobil. Diyar Yousif uppskattar att han går cirka en mil om dagen i sitt jobb.
– Idag ska jag göra 88 stopp och har 212 paket, säger han medan han lastar in i bilen och registrerar alla emballage.
Kent Westling som i sin roll hanterar helt andra arbetsuppgifter, allt från kundklagomål och bilar som går sönder till personal- och utvecklingsfrågor, säger att det bästa med hans arbete är kontakten med människor och att ingen dag är den andra lik.
– Vi är ett gäng väldigt olika personer, säger han.
Vag gör dig till en bra chef?
– Jag är ganska lugn. Jag känner ingen prestige men vill att allt ska fungera på ett bra sätt. Ordning och reda, rätt folk på rätt plats och rätt tid, säger han.