Deras blå mustascher drog in 43 000 kronor

Allting går med en blå mustasch, till och med att starta luciatåg. Det är Movember och rekryteringsföretaget Xamera satsar på insamlingen för forskning kring mäns hälsa och prostatacancer.

Målar. Jacob Svensson och David Törner börjar dagen på jobbet med att måla sina mustascher.

Målar. Jacob Svensson och David Törner börjar dagen på jobbet med att måla sina mustascher.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2016-11-25 14:00

Det var David Törner som kom med förslaget om att göra insamlingen. Och ganska snart färgade han mustaschen blå, för att en av donatorerna föreslog det. Men det skruvades snabbt upp ett snäpp under ett kundbesök på bilfirman Platinum Cars.

– "Du får fem tusen kronor om du färgar mustaschen rosa", sa de. Och då fick jag gå med den här!

... berättar han han och pekar på sin hälften rosa och hälften blå mustasch.

Sedan bestämde sig flera andra medarbetare för att hänga på med att odla mustasch, och att färga den blå.

– Vi satte målet att när vi nådde upp till 40 000 kronor så skulle vi göra det här riktigt ordentligt. Nu har alla varsin kajalpenna och färgar sina mustascher varje morgon. Eller ... ja, man måste bättra på den lite på under dagen också, säger Jacob Svensson, vd.

Varför gör ni det här?

– Vi får uppmärksamhet, men vi gör också något bra. Vi märker att man kommer ganska långt med att uppmana vänner och bekanta att skänka pengar, eller att lägga ut bilder på oss och tagga vänner på sociala medier,säger Jacob Svensson.

Ett annat exempel är att de har vikt den 4 januari för ett "dräng-för-en-dag"-projekt.

– Mot en donation så får de använda oss till valfria tjänster. Jag måste bara varna för att vi inte är några hantverkartalanger, säger Jacob Svensson.

Ytterligare ett motkrav är att de lovat bort sig att lussa på luciadagen, för en revisionsbyrå som också skänkt en summa.

Nu är det inte alla som har en mustasch. Rekryteraren Lisa Cala är en av dem. När 40 000-gränsen var nådd så började hon i stället att måla en starkt blå mustasch på överläppen.

– Jag hade ett möte med en kandidat härom dagen som fattade direkt. "Det är Movember va?" sa hon. Jag tror faktiskt att det kan stärka många av dem som genomgår cancerbehandlingar, att se att det finns folk som drar sitt strå till stacken.

För bakom allt ligger allvaret. David Törner berättar att anledningen till hans engagemang från början är anhöriga som drabbats av cancer.

– Alla känner någon som drabbats och därför känns det extra betydelsefullt att dra in pengar till forskning, säger han.

Mustasch för hälsan och mot cancer

Movember är en global rörelse som uppmärksammar mäns hälsa och samlar in pengar till forskning kring bland annat prostatacancer.

Movember satsar på att nå tre mål före år 2030:

1. Minska antalet män som dör i förtid med 25 procent.

2. Halvera antalet dödsfall orsakade av prostata- och testikelcancer

3. Minska antalet självmord bland män med 25 procent.

Under november har man också tre metoder för privata initiativ till insamlingar. Man kan odla sin mustasch (sin "Mo"), man kan anta en utmaning om att sätta sig i rörelse (Move) och slutligen kan man ordna ett evenemang, och låta gästerna lägga en insamlingspeng.

Se mer: www.movember.com

Mustaschkampen

... är Prostatacancerförbundets kampanj för att samla pengar till stöd för forskning kring prostatacancer. Kampanjen pågår i hela Sverige från den första november till den 31 december med aktiviteter såsom pinsförsäljningar, snoppbakelser, medverkan på travlopp och fotbollsmatcher. Pengarna som samlas in går till Fonden mot prostatacancer. Fonden har 90-konto, kontrolleras av Svensk insamlingskontroll och FRII, Frivilligorganisationernas Insamlingsråd. Skägg och mustasch kan ses som en symbol för det manliga, därför har förbundet valt den blå mustaschen som symbolen för Mustaschkampen.

Se mer: www.prostatacancerforbundet.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!