Nina Helmersson och Inga-Lena Järlefalk, specialpedagog respektive elevassistent på Rosendalsskolan i Skäggetorp, ville tillsammans med personalen göra något för att öka läsningen bland fjärde- och femteklassarna.
– Det kan vara svårt att få till läsningen som en naturlig del i livet; flera känner motstånd. Man kan motiveras av ett belöningssystem, säger Nina.
För varje bok som barnen läser och recenserar, skänker hemliga donatorer tio kronor till Läkare utan gränser och deras arbete i Syrien. Barnen tände direkt på idén.
– Det är ju två bra saker. Vi lär oss mer ord på svenska och så skickar vi pengar till fattiga. Förut har jag tänkt att man inte kan göra något för att hjälpa. Men man kan ju det! säger DaniaGhorbani, 11, som redan läst mer än tio böcker på de två veckor som projektet pågått.
Flydde från Syrien
För Mohamad Alsagdi, 11, känns projektet extra angeläget. Han flydde med sin familj från Syrien för två år sedan och har kompisar och släkt kvar i kriget.
– Jag blir ledsen när jag ser om Syrien på tv. De dödar. Folk har inte mat och vatten. Nu kan vi göra något för att hjälpa.
Efter varje utläst bok sätter eleverna upp sin recension i en lång orm på korridorväggen. När Corren är på besök har eleverna samlat in drygt 1 500 kronor och de hoppas vara uppe i 4 000 när läsprojektet avslutas nästa vecka.
Nu vill eleverna att andra skolor ska anta utmaningen och göra som de.
– Det måste bli mer pengar. En skola kanske kan få ihop 1 000 kronor, en annan 2 000 och så kan det fortsätta att sprida sig, säger Musse Musse, 11 år.
Spännande böcker
Ormen med recensioner har blivit en naturlig mötesplats på skolan. Eleverna räknar lappar och får samtidigt tips på böcker som de själva kan läsa.
– Det ska vara spännande böcker. Jag gillade "En farlig vän". Och Darren Shan-böckerna, säger SiirajKanadid, 10 år.
– Det bästa jag läst är böckerna om Tracy Beaker. Hon är 10 år och bor på barnhem, säger Dania Ghorbani.
Nina Helmersson är glad över elevernas engagemang och planerar att göra om läsprojektet varje år.
– Vi ser ju att läsförståelsen generellt har gått ner i Sverige, så vi behöver göra något för att öka barnens läsning. På det här sättet blir det också en övning i empati och värdegrund. Ormen på väggen gör att det blir tydligt och vi får dessutom in matematik.