Det behövs inga dyra konsulter utan företagen kan själva genomföra kund- och personalenkäter med hjälp av webbaserade enkätprogram.
- Sedan ett år säljer vi licenser och vi har redan närmare 4 000 användare. Bland andra har vi NT, Proffice, LHC, Nordea och resebolag som kunder, säger företagets svenska vd Magnus Karlsson.
Vad använder LHC webbenkäter till?
- De gör undersökningar hos sina sponsorer. Nordea gör personalenkäter, resebyråerna gör enkäter hos sina kunder och Proffice utvärderar sina konsulter för att ta några exempel.
Att företag använder sig av enkäter ligger i tiden, menar Magnus Karlsson:
- Vi lever i en snabb och föränderlig värld och det gäller för företagen att hänga med då det händer saker hela tiden.
- Företagen måste veta vad konsumenter och kunder tycker och hur de reagerar för att snabbt kunna reagera på förändringar, svarar Magnus Karlsson som under hela intervjun är offensiv och inte kan låta bli att prata om sina enkätundersökningar som om skribenten är typ värsta inköparen på Corren.
Webropol är i grunden ett finskt företag och det Magnus Karlsson driver är en agentur i Sverige, Norge och Danmark. Företaget räknar med fortsatt snabb tillväxt i Sverige nästa år och lansering i Norge:
- Vi attackerar Norge med hela vårt erbjudande som är licenser för vård mjukvara, utbildning och service, säger Magnus Karlsson.
Han räknar med att omsättningen växer från årets åtta miljoner till det dubbla nästa år. Antalet anställda fördubblas som bäst.
För närvarande har företaget inget kollektivavtal men enligt Karlsson lever man gott och väl upp till de förmåner som ett sådant ger vad det gäller exempelvis grundlöner.
På sikt blir det troligen ett kollektivavtal då ett sådant om inte annat innebär att fackföreningar köper företagets enkätundersökningar vilket de inte gör i dagsläget.