Det nya skolflygplanet drabbat av förseningar

Saab och Boeings nya skolflygplan, T-7A Red Hawk, har drabbats av en försening på upp till 15 månader. Det uppger amerikanska medier. Enligt Boeing rör det sig dock snarast om en försening på sju månader.

Saab och Boeings skolflygplan T-7A Red Hawk har hittills beställts i 351 exemplar.

Saab och Boeings skolflygplan T-7A Red Hawk har hittills beställts i 351 exemplar.

Foto: Boeing

Linköping2021-07-01 12:00

I september 2018 tog Saab och Boeing hem en beställning på 351 skolflygplan till det amerikanska flygvapnet. Ordern är värd drygt 80 miljarder kronor – varav Saabs andel tros uppgå till cirka 25 miljarder kronor.

Planet kallades länge för T-X, men går numera under namnet T-7A Red Hawk.

Saab ansvarar för utveckling och tillverkning av flygplanets bakkropp. 

Efter en inledande produktionsfas i Linköping kommer produktionen av Saabs delar av T-7A att flyttas till bolagets nya anläggning i West Lafayette i Indiana, USA.

Flera amerikanska medier rapporterar nu att projektet har drabbats av en försening på upp till 15 månader. Flight Global uppger att förseningen delvis beror på en brist på reservdelar som uppkommit på grund av pandemin. 

Det amerikanska flygvapnet uppger även att förseningen beror på upptäckten att skolflygplanet kan drabbas av instabilitet vid vissa anfallsvinklar. Detta problem ska avhjälpas med en uppdatering i flygplanets mjukvara som påverkar styrsystemet. 

Talespersoner för Boeing bekräftar att projektet har drabbats av förseningar – men inte i 15 månader utan i sju månader. Enligt flygjätten är det främst problem i leverantörsledet som ligger bakom förseningen. 

Saabs pressavdelning gav på torsdagen följande kommentar till förseningen: "Vi arbetar på enligt plan, fokuserar på våra leveranser till Boeing och stöttar dem i deras roll som huvudleverantör."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!