Det säger Per Carleö, chef på Volvo Personbilar, på Östgötaforum.
Marknadskommunikationschef Per Carleö föreläste på mässan om hur Volvo gör sin marknadsföring och hur samarbetet med Zlatan gick till. Nej, han ville inte avslöja hur mycket pengar Zlatan fick för att han var med i reklamfilmen men "Volvo har fått igen investerade pengar med råge".
Försäljningen av Zlatans bil, XC70, överträffade alla förväntningar med stor marginal. Bara under den första helgen efter lanseringen av reklamfilmen såldes fem gånger mer bilar än vanligt.
– Den stora framgången med filmen handlar om att vi följde folks tittarvanor och mötte människor på deras villkor. Vi förtjänade deras uppmärksamhet, berättar Per Carleö.
Att bli den största snackisen i dagens gigantiska reklamutbud är inte det enklaste. Volvo har lyckats skapa känslor som många människor känner igen, menar han.
– Musiken, naturen och den säkra bilen som kan ta dig vart du vill. Filmen är en berättelse om dagens Sverige och hyllar både landet, Zlatan och Volvo, säger Per Carleö.
Volvo är den bil som säljs mest i Sverige. Den är en symbol för det gamla hemlandet. Zlatan är det nya Sverige. Han är den svensk som har fått mest uppmärksamhet i hela världen under de senaste 10 åren och hans svenskhet inkluderar alla. Tillsammans är Zlatan och Volvo oslagbara, anser han.
– Vi är inte politiskt engagerade med det är klart att det finns ett djupare integrationsbudskap i filmen, säger Carleö.
Reklamfilmen visar också på ett direkt samband mellan en marknadsinvestering och försäljningen. Volvo har ökat försäljningen med flera hundra procent jämfört med förra året.
– Gör man rätt blir det bra, säger han.