Den 7000 år gamla drycken som vi kallar för öl verkar aldrig ha varit mer populär än nu. Under 2013 passerade Sverige 100 aktiva bryggerier vilket inte har skett sedan 1950-talet och på ölmässan som arrangerades för femte gången i Linköping under lördagen fanns över 25 utställare med från hela Sverige. Mässan hölls för första gången i Brigadens lokaler och lockade 2400 besökare, ett nytt besöksrekord.
Nya favoriter och smakupplevelser
Intresset för öl har ökat lavinartat de senaste åren och Richard Lindblad som är mässgeneral på Linköping Beer Expo tror det har att göra med att ölen som dryck aldrig kan sluta förändras och erbjuda nya smakupplevelser. Bryggandet av öl är en ständig process som i jakten på perfektion aldrig tar slut.
– Öl erbjuder en större smakrymd än whisky, vin och cider. Öl kan vara surt, sött, beskt eller bränt och det finns så väldigt många olika sorter att prova och det tar aldrig slut, säger Richard Lindblad.
Idén bakom Linköping Beer Expo är att locka människor att hitta sina nya favoriter och prova på sorter som de annars aldrig skulle köpa på hyllan i butiken.
– Vi vill att folk ska komma hit och hitta sina nya guldkorn. Även om man tror sig inte gilla öl finns det en öl för alla människor, säger Richard Lindblad.
Mörk, ljus eller hårdhumlad
Harri Jokilahti och Martin Lindbäck från Norrköping trivdes väldigt bra på Linköping Beer Expo. Med ett leende på läpparna avnjuter dom det senaste fyndet som är av lite mörkare karaktär.
– Den här var god, men så gillar jag ju mörk öl mest, säger Martin Lindbäck.
När det kommer till mässan är de båda överens om att det är fantastiskt välordnat och en trevlig stämning men vilken öl som varit godast kräver en diskussion.
– Jag gillade den hårdhumlade vi drack först, säger Harri Jokilahti.
– Eller den ljusa vi drack för en stund sedan, fyller Martin Lindbäck i.