I höstas fick väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, i Linköping uppdrag från regeringen att beräkna konsekvenserna av en minskning av dubbdäcksanvändningen.
Dubb eller inte dubb har diskuterats i många år. Forskning visar att dubbdäcken river upp farliga partiklar från vägbanan och dessutom skadar beläggningar som kostar samhället mycket pengar varje år.
Förbud i april- Det som kan minska partiklarna i luften är att införa ett dubbdäcksförbud i april. Den milda vintern har gjort att partikelbildningen ökat extra mycket då dubbdäcken körs på barmark. Men råder vinterväglag ska man naturligtvis kunna fortsätta att använda vinterdäcken, säger Gudrun Öberg, som är forskningschef på VTI.
Hon hoppas att regeringen beslutar att dubbdäck får användas även i fortsättningen. För det finns fördelar med att köra dubbat. Ett alternativ är att som i Norge införa restriktioner i tätorter. I bland annat Oslo och Trondheim får bilister betala en slant när de använder dubbdäck.
Nordiskt däck bästOm alla bilägare väljer det nordiska dubbfria däcket kan olyckorna minska, åtminstone i vissa fall, konstaterar VTI. Men i dag används hälften nordiska och hälften mellaneuropeiska dubbfria däck på vägarna, enligt försäljningssiffror som tagits fram. De mellaneuropeiska odubbade däcken har ett sämre väggrepp och ger därför en högre olycksrisk än nordiska däck.
VTI har även gjort beräkningar om en höjd standard på vinterväghållningen kan förbättra trafiksäkerheten när restriktioner på dubbdäcksanvändningen införs. Men skillnaderna i antalet olyckor blir små på det saltade vägnätet.