Busshållsplatsens utformning nära korsningen Drottninggatan–Djurgårdsgatan är en av knäckfrågorna för lösningen av den planerade bostadsbebyggelsen i kvarteret Eddan. Än så länge är Eddan en av Linköpings största markparkeringar och var i mitten på förra seklet Linköpings första bussterminal. När hållplatsen på Stora torget tas bort blir Eddan åter ett bussnav.
– Genom att lägga busshållsplatsen nära Elsa Brändströms torg går det att anpassa bebyggelsen till den på ett bra sätt. Längre ner på Drottninggatan mot Apotekaregatan blir gaturummet för trångt, säger planarkitekt Lisa Setterdahl.
Hon är projektledare för kommunens arbete med den nya detaljplanen för Eddan, där ett färdigt förslag väntas först i slutet av året. Markägare är Stångåstaden, som tidigare angett 150 bostäder som lämplig exploateringsnivå inklusive ett höghus på fjorton våningar och nu har i uppdrag att komma med ett nytt förslag.
– De principer vi diskuterar handlar bland annat om hushöjder, typ av bebyggelse, var den ska placeras samt bebyggelsens förhållande till gatorna i närheten, säger Lisa Setterdahl.
Vilka hushöjder diskuteras?
– Det rör sig om fyra plus en våning upp till 7-8 våningar nära Elsa Brändströms torg.
Är därmed ett höghus ute ur bilden?
– Nej, jag kan inte säga att det är borta, men inte heller att det är kvar. Det sydvästra hörnet är viktigt och behöver markeras på något sätt genom höjden på byggnaden, utformningen av fasaden eller genom att det ges ett annat innehåll än övrig bebyggelse, säger Lisa Setterdahl.